Maskinkontakt 1
Reservdelar, Utrustning, Underhåll MK 1/18 GNB:s
Sonnenschein Lithium klarade krävande uthållighetstest GNB Industrial Power, som är en avdelning inom Exide Technologies, och tillverkare avenergilagringssystem – har med sitt Sonnenschein Lithiumbatteri klarat en serie krävande uthållighetstester vid ett stort europeiskt distributionscenter. Testerna visar att ett enda litiumjonbatteri kan försörja en gaff eltruck dygnet runt, med enbart korta uppladdningar i samband med personalens pauser. Detta är värdefullt i synnerhet vid treskift, då batteriet normalt sett skulle behöva bytas. Testerna genomfördes på ett företag inom den europeiska snacks-marknaden. De organiserades av GNB, som är en avdelning inom Exide Technologies, och Magaziner Lagerund Fördertechnik, den tyska tillverkaren av specialanpassade gaff eltruckar för smalgångslager. De båda företagen arbetar nu tillsammans för att undersöka vilka fördelar litiumjontekniken kan ge Magaziners kunder. Litiumjonbatterierna är på frammarsch inom nästan varje segment av batterimarknaden. Det handlar om en teknik som ger exceptionella fördelar, som större användbar kapacitet, förbättringar vad gäller storlek och vikt, snabbare laddning och litet underhållsbehov. GNB är en expert på litiumjonbatterier för gaff eltruckar och har levererat litiumjonbatterier till 100 applikationer i Europa. GNB har ett starkt renommé på den globala gaff eltrucksmarknaden. Bästa valet kan, för vissa företag, vara Sonnenschein Lithium, medan andra har större fördelar av GNB:s högpresterande blysyrabatterier, som TENSOR eller TENSOR xGEL. GNB ger sig tid att sätta sig in i varje enskild kunds inriktning och verksamhet, och föreslår sedan den lösning som är mest kostnadseff ektiv för företaget i fråga. Resultatet av hållbarhetstestet Sonnenschein Lithium klarade utan problem en rad utmaningar. Hållbarhetstestet bekräftade att gaff eltrucken kunde vara i drift under tre på varandra följande skift under ett dygn, med ett enda batteri. Laddning skedde när gaffeltrucken stod stilla och personalen hade paus, vilket gav en optimerad körtid. Batteriet klarade sig med endast nio laddningspauser: sex på 15 minuter och tre på 30 minuter. Tvåskiftsdrift testades också, 34 www.maskinkontakt.se Här var gaff eltrucken i drift från 06:00 till 22:00. Batteriet laddades under natten, och under dagen laddades det under två 30-minuterspass Batteriet klarade av att hantera både två- och treskiftsdrift. I framtiden kan gaff eltruckarna laddas på samma sätt som automatstyrda fordon (AGV), med en automatisk laddstation samt laddkontakter. www.eu.exide.com Litiumteknikens fördelar Litiumjonbatteriet har ett antal fördelar som gör det till det optimala valet inom alltfl er användningsområden. Det är mer energieffektivt än det traditionella blysyrabatteriet. Det laddar också runt åtta gånger snabbare, vilket innebär att ett enda batteri kan användas dygnet runt. Allt som krävs är snabbuppladdningar på 15-30 minuter i samband med personalens pauser. Litiumjonbatterier är dyrare att införskaffa än traditionella batterier, men de har ofta lägre driftskostnader när de används i rätt verksamhet. De är särskilt användbara vid dygnetrunt-drift, där det annars krävs två-tre batterier per gaffeltruck för att hålla skiften igång. Ett enda batteri per gaffeltruck innebär enklare drift och lägre total ägandekostnad. Efter övergången till litiumjonbatterier behövs inte längre några laddningsrum. Det i sin tur sparar utrymme, som i stället kan användas för ytterligare lagring. En annan fördel är att litiumjonbatterier inte kräver underhåll eller vattenpåfyllning, och att energiräkningarna blir betydligt lägre än med blysyrabatterier.