Affärsstaden Marknad East Sweden nr 4-2022 1
KRÖNIKA Linnéa Eriksson Carnrot Biträdande jurist
AKUTA UPPHANDLINGAR – I LJUSET AV KRIGET I UKRAINA Det råder krig i Europa. Vi matas av ständiga nyhetsrapporteringar om Rysslands angrepp mot Ukraina och om hur människor tvingas på flykt ur det land som de en gång byggt upp. SvD har rapporterat om att Sverige förväntas ta emot 200 000 flyktingar till följd av kriget. Nu är det mer aktuellt än någonsin att solidariskt bidra till att täcka de behov som förväntas komma med flyktingströmmen. Inte minst uppstår behovet för upphandlande organisationer att göra snabba inköp av varor och tjänster. Men vilka möjligheter finns egentligen för att genomföra akuta upphandlingar? I min förra krönika Nytt regelverk för offentlig upphandling – en förenkling av offentliga affärer? belystes hur nya bestämmelser införts på upphandlingsrättens område i syfte att förenkla den offentliga upphandlingen. Däribland presenterades att beloppsgränserna för direktupphandling ökat för att ge större utrymme för genomförande av offentliga affärer. För att förtydliga är beloppsgränserna numera för sociala tjänster och andra särskilda tjänster 7,8 miljoner kronor för LOU respektive 10.4 miljoner kronor för LUF. För övriga tjänster samt för varor och bygg entreprenader är direktupphandlingsgränsen 700 000 kronor för LOU respektive 1,2 miljoner kronor för LUF. I akuta situationer och kriser är det möjligt för den upphandlande organisationen att direkt upphandla med hänvisning till att det råder synnerligen brådska. Det finns då ingen skyldighet att ta hänsyn till anbudstider eller avtals spärr innan avtal ingås. Förfarandet får tilllämpas endast i fall av synnerligen brådska där det alltså inte är möjligt att annonsera upphandlingen på ett sedvanligt sätt. Synnerligen brådska föreligger i det fall; • en händelse inte varit möjlig för den upphandlande organisationen att förutse. • de allmänna tidsfristerna inte kunnat respekteras. • det finns ett orsakssamband mellan den oförutsebara händelsen och där det är absolut nödvändigt för den upphandlande myndigheten att tilldela kontraktet till leverantören. Samtliga förutsättningar måste vara uppfyllda för att direktupphandla med hänvisning till synnerligen brådska. Innan möjligheten till direktupphandling ses över bör det undersökas huruvida kontraktet ens behöver upp handlas. Hyreskontrakt är generellt sett undantagna upphandlingsplikten. En viss gränsdragning uppstår dock om hyreskontraktet i sig inkluderar tillhandahållande av varor och tjänster. I den mån det går bör även befintliga ramavtal nyttjas och den upphandlande organisationen har ingen skyldighet att iaktta avtalsspärr vid avrop från ramavtal. Leverantören kan således tilldelas kontraktet genom avropet och det behövs inte genomföras en ny upphandling varje gång ett nytt eller utökat behov uppstår. För människor på flykt från kriget i Ukraina är behovet av mat, husrum och sjukvård överhängande och i förlängningen blir det en fråga för upp handlande organisationer att genom föra akuta upphandlingar för att tillgodose dessa behov. Det är således hög tid för upphandlande organisationer att se över möjligheten till akuta upp handlingar. ® 28