Marknad Dalarna 1
MEDIA, REKLAM & PR ÅRETS JULKULA FRÅN UNICEF SVER
IGE FOTO: PRESSBILD Omgiven av gamla tallar kastar Sundstjärns turkosa vatten ett magiskt skimmer över hela landskapet. VÄRMLÄNDSKA KITTELFÄLTET FÖRTROLLAR I SPELLBOUND BY SWEDEN FOTO: PRESSBILD I Visit Swedens senaste utspel Spellbound by Sweden visas naturreservatet Kittelfältets unika och hänförande miljö upp, genom att vara inspelningsplats och gestalta det lite mystiska och mytomspunna Sverige. Till filmen som marknadsförs av Visit Sweden hör även ett ljudspår med platsens koordinater. I kampanjen visas utvalda Svenska nationalparker och närliggande besöksmål upp för att visa vart man bäst kan lyssna på novellen. Värmland har ingen nationalpark, men det fina naturreservatet Kittelfältet som är skyddat som värdefull natur av Natura 2000. Naturreservatet som ligger i Filipstads kommun, har tydliga spår efter inlandsisen. Här finns fina vandringsleder med vacker tallskog och Sundtjörn med sitt turkosfärgade vatten. Kittelfältet valdes ut för inspelningen och är platsen i kampanjen vars koordinater man även kan se för ljudspåret KILN (novellen) på Spotify. – Tillsammans med några av de exportmogna besöksnäringsföretagen, bland annat Hennickehammars Herrgård och Big Hill Lodge som finns i området, Högbergsfältet med Tilas stoll och Långbans Gruvby, fina vandrings- och mtb-leder i området visas Kittelfältet med omnejd upp för att väcka uppmärksamhet och locka besökare till Sverige. Vi vet att många kan lockas av den mytomspunna och mystiska sidan av vår natur och berättarkultur i Värmland. Det är tilltalande för både den nationella och lokala besökaren. Vi har gott om både gamla skrönor och väsen i Värmland som vi hoppas kan väckas till liv samt förföra och trollbinda besökaren. Det finns också ett ökat intresse av så kallad ”dark tourism” så det är väldigt spännande att kunna vara en del av Visit Swedens satsning, säger Jenny Nohrén kommunikatör på Visit Värmland. Med hjälp av magiska krafter, sagoväsen och den specialskrivna ljudnovellen KILN av skräckförfattaren John Ajvide Lindqvist som fick sitt genombrott med filmen Låt den rätte komma in, ska nyfikenheten och intresset öka för resmålet Sverige mot utvalda utlandsmarknader. ® WESTANDER LANSERAR HANDBOK I DIGITAL KOMMUNIKATION FOTO: CREATIVE COMMONS Pr-byrån Westander har nu släppt sin Handbok i digital kommunikation 2023. Handboken innehåller 220 av Westander Digitals bästa praktiska tips om strategi och kanaler. – Bra digital kommunikation kan stärka varumärket, bygga relationer med viktiga målgrupper och bidra till ökat samhällsengagemang. Med handboken vill vi bidra till att göra verktygen tillgängliga för fler, säger Monica Reinebo, affärsområdeschef för Westander Digital. Handbok i digital kommunikation innehåller 220 praktiska tips om allt från Tiktok och poddar till person-pr och opinionsbildning i sociala medier. – Många som arbetar med digital kommunikation känner sig osäkra på om de gör rätt saker och tycker att det är svårt att hålla sig uppdaterade i den snabba utvecklingen. De efterlyser inspiration, handfasta råd och tips på hur de kan arbeta mer strategiskt, säger Monica Reinebo. Westander Digital vill hjälpa företag att dels förbättra sin digitala kommunikation, dels delta i debatten om det digitaliserade samhället. Westanders byråintäkt har de senaste tio åren ökat med åtta procent i årsgenomsnitt, från 26 miljoner kronor 2011 till 55 miljoner 2021. Företagets långsiktiga expansionsmål är att bli en av Nordens största pr-byråer. ® Unicef Sverige presenterar årets unika och handmålade julkula som släpps i begränsad upplaga. Årets motiv är taget ur barnprogramssuccén från 1970-talet: Fem myror är fler än fyra elefanter. Illustrationen är skapad av tecknaren och illustratören Owe Gustafson. Den populära julkulan från Unicef Sverige har blivit ett kärt samlarobjekt som varje år pryds av en ny illustration. I år är motivet hämtat ur det kultförklarade barnprogrammet Fem myror är fler än fyra elefanter och det är tecknaren och illustratören Owe Gustafson som står bakom det folkkära motivet. I snart 50 år har bildernas enkla och tydliga form fängslat barn. Owe har en självklar plats i den svenska barnkulturens historia tack vare skapandet av den pedagogiska djurvärlden. Julkulorna är handmålade in i minsta detalj och varje kula är unik. Kulan släpps i begränsad upplaga och finns att köpa i unicefbutiken.se för 259 kronor. Årets julkula säljs även som ett paket tillsammans med förra årets julkula, med motiv av Jan Lööf, för 449 kronor. ® 12 Dalarna