Nöjesnytt Växjö 1
NYA BUTIKSKONCEPT PÅ GRAND SAMARKAND För att möta
kundernas behov inför framtiden satsar nu två butikskedjor fullt ut med sina senaste butikskoncept. Vi är väldigt stolta att deras val blev hos oss på Grand Samarkand, säger centrumchef Mats Jäderberg. Först ut var 3butiken, med nytt läge och en större butik. Nyligen öppnade även Specsavers Optik sin andra butik i Växjö på Grand Samarkand. 3BUTIKEN – Kraftfullt kundcentriskt fokus kommer skapa kärlek mellan oss och våra kunder, sa drift och verksamhetsutvecklare Jakob Winter inför öppningen av nya 3butiken. -Det nya butikskoncptet ämnar förenkla våra erbjudanden och vi hoppas kunna inspirera människor att använda ny teknik på ett enkelt vis. Vi skall fortsätta utmana våra kollegor i branschen och det för Växjöbornas räkning. –Varmt välkomna till vår nya butik på Grand Samarkand där ni möts av Tim och hans kollegor, säger Jacob Winter. THOREN BUSINESS SCHOOL STARTAR I VÄXJÖ Efter ett antal turer fram och tillbaka är det nu klart att affärsgymnasiet Thoren Business School etablerar sig på Regementsgatan 9 i Växjö. Skolans koncept handlar till stor del om att träna sina elever till att vara förberedda inför framtiden och det arbetsliv som väntar, berättar Gustaf Hjelmqvist, etablerings- och marknadsansvarig på Thorengruppen: –När Raja Thorén, Anders Marklund och Joakim Ekblom grundade Thorengruppen hade de i åtanke vad de själva fått för framtidsresurser och vad de lärt sig när de gick ut gymnasiet. De insåg att det var ganska magert på den fronten och att det man framför allt behöver för att kunna bli anställd direkt efter gymnasiet är mycket praktik. Därför har vi 11 veckors praktik på våra program, utom handelsprogrammet, som har 22 veckor, helt enkelt för att ungdomarna ska få prova på att arbeta. Enligt Gustaf har Thoren Business School fyra ”utgångar” i sitt koncept, det vill säga vad man tar med sig när man tar examen: man ska veta hur det är att starta ett företag, man ska vara redo att kunna bli antagen till universitetet, vara redo att bli anställningsbar direkt och – kanske det viktigaste – att bli företagsam. –I att bli företagsam ingår saker som att jobba på sin sociala förmåga, skapa kontaktnät, lära sig att prata inför folk och allt det som bygger och stärker oss inför framtiden. Personlig utveckling, kort sagt, säger Gustaf. Inom alla Thorens skolor och program – Business, Commerce, Communication och Management – finns ett nära samarbete med näringslivet och man har därför tagit fram sin så kallade case-metodik. Gustaf förklarar: –Istället för att ha så mycket teori får man möjlighet att jobba praktiskt ihop med företag på olika case. Exempelvis kan ett företag komma till oss med ett problem och sen är det upp till lärarna att koppla ihop företag med rätt grupp elever för att lösa sagda problem. Jag är själv gammal elev på Thoren och att jobba med case var det roligaste jag visste. Vi kunde hålla på med ett case i ett par veckor, ett halvår, det ser helt olika ut. Det är således väldigt flexibelt inom programmen och man kan koppla case till alla våra program, antingen genom att koppla ihop olika ämnen och sätta ihop ett case utifrån det, eller så får man ett case från ett företag. Vår rektor Lina Lindqvist har goda kontakter med näringslivet i Växjö så vi är på god väg att matcha företag med programmet. Anledningen till att Thoren valt att starta i Växjö är dels att det är en bra entreprenörsstad, dels för att idrotten är stark här. –Vi har ju vår Sports Academy, som är till för de som verkligen vill elitsatsa på sin idrott men som inte vill göra det i skolan. Det är inga lagträningar i skolan till exempel, utan det är mer individanpassat. Är man exempelvis ridtjej och ska på ridläger en vecka, eller om man har en sen bortamatch i fotboll och behöver sovmorgon så är det bara att köra, man får på eget ansvar ta igen det man i så fall missar. Enligt vår erfarenhet fungerar det väldigt bra, berättar Gustaf och fortsätter –Vi har också mycket tävlingar inom Thoren. I ettan har vi till exempel något vi kallar för Silverägget, där man tävlar i bästa reklamfilm och i tvåan jobbar vi med Draknästet, där man får presentera en affärsidé inför höjdare inom näringslivet. Allt det är också en förberedelse inför Ung Företagsamhet, som vi har i trean, som vi satsar extremt mycket på. De har tävlingarna gör att eleverna blir extremt taggade och hungriga. Affärsvärlden är ju också så mycket mer än bara Sverige och som elev har man möjlighet att åka med på en Business Trip, som skolan står för, vilket innebär att man får komma ut i Europa för att se hur affärsvärlden och studier ser ut där. I dessa märkliga tider, där gymnasievalet stundar och världen omkring oss är i ofrivilligt undantagstillstånd, har Thoren Business School också tagit till ett nytt grepp för att nå ut till framtida elever, avslöjar Gustaf: –Vi har startat en podd som heter Affärsgymnasiet – Business Talk, som släpps klockan 12 varje fredag på alla plattformar. Eftersom vi inte har möjlighet att komma ut och föreläsa och visa upp oss, som vi älskar, är detta ett sätt för oss att nå ut till de som går i nian och deras föräldrar, men även gymnasieelever. I podden man får höra en massa spännande människor prata om deras respektive syn på framgång, drivkraft och entreprenörskap, till exempel. I TEXT: OLA KARLSSON SPECSAVERS Marie och Christer Citron har öppnat sin andra Specsavers-butik i Växjö på Grand Samarkand. – Vi märker av ett ökat intresse i trakten att ta hand om sin syn och ögonhälsa. Vår nya butik kommer att öppnas med Specsavers nya ljusa butikskoncept inspirerad av nordisk design. Den nya butikslayouten skapar bättre arbetsflöde och gör att vi kan ge ännu bättre service och hantera flera kunder, säger Marie Citron. Butiken på Grand Samarkand är Specsavers 115:e butik i Sverige. I BLANK THE HUB EXPANDERAR MED KÖKET! Det är goda nyheter för Växjö City och alla köksälskare! Familjen Bark, som driver Blank the Hub, har öppnat sin nya butik Köket vägg i vägg med Blank the Hub. - Här har vi samlat våra favoriter inom köksinredning och köksprodukter och i vår cafédel kan man njuta av kaffe, kakor och mycket annat gott, säger Therese, Emilia och Felicia. Hos nya Köket finns till exempel porslin och krukor från Mimou och Blomus, porslin från Pottery Jo, köksprodukter från Koziol, glas från Leonardo, grytor från Ad Hoc, sugrör i metall och kokosnötbestick från Love my planet, Glacial bottle termoflaskor för både värme och kyla, kryddor, oljor och vinäger från George´s spoon, Gin Snippers, kaffe från Oas Roastery, lakrits från Haupt, choklad från Cocoture och fina skinnförkläden från Xapron. Det är bara en del av varumärkena, säger Therese, vi kommer att göra som vi gör hos Blank the Hub och hela tiden hålla butiken levande genom att fylla på och byta ut varumärken kontinuerligt. - Det känns fantastiskt roligt att ha utökat vårt butikskoncept med Köket och hälsar alla välkomna att kika in till oss, säger Therese, Emilia och Felicia. I