Shaun Tan. Pristagarfolder 2011 1
i oss alla” står det som introduktion till The Vi
ewer, som är en mardrömslik, science fiction-inspirerad lek med perspektiv, tid och rum. Resultatet blir kusligt och storslaget. Shaun Tan framhåller vilket stort steg arbetet med The Rabbits (1998) innebar för honom på det personliga planet. Efter att inledningsvis inte ha lyckats få riktig kontakt med texten, skriven av John Marsden, fann han så småningom en lösning. Han presenterade, som han själv uttrycker det, ”… mer oväntade idéer för att bygga en egen parallell historia. Inte en illustration av texten, men någonting som kunde reagera symbiotiskt med den”. Boken skildrar symboliskt Australiens koloniala förflutna, eller mer allmänt vad som händer när en högteknologisk kultur möter en som har sina rötter i naturen. Shaun Tan beskriver The Rabbits som en historia om makt, okunskap och miljöförstöring, men också som en mörk och allvarlig djurfabel, en berättarform som han menar att vi alla kan förstå. Den tydliga civilisationskritiken i The Rabbits återfinns ofta mer eller mindre uttalat i Shaun Tans böcker och är ett av hans grundteman. The Lost Thing (2000) är en mångbottnad, surrealistisk berättelse om identitet och främlingskap men också om möjligheter. Vi möter här för första gången Shaun Tan som både textförfattare och bildskapare. Den återhållna texten omsätts i en storslagen visuell gestaltning, som skildrar det sällsamma mötet mellan berättarjaget, författarens alter ego, och en gigantisk varelse som är både klassisk maskin och levande väsen i samma kropp, ”the lost thing”. Redan här uppstår en spänning. Hur kan något så stort och spektakulärt vara borttappat? Ja, nästan osynligt för de flesta. Kan det vara en symbol för upphittarens upptäckt av sin egen inre potential? En fråga som blir ännu starkare när ”the lost thing” får komma hem till berättarens familj och föräldrarna knappt lägger märke till den. Så staplas frågorna på varandra samtidigt som Shaun Tan spelar ut hela sitt register av konst- och industrihistoriska referenser. Vi möter historier inbäddade i historier. Kollagetekniken, med lager på lager av information, gör att varje sida bjuder in till ett närmare betraktande, till en egen upptäcktsfärd. ”Alla dessa element samverkar till att skapa en visuell berättelse som på samma gång är såväl enkel och tillgänglig som komplex och oåterkalleligt gåtfull, till och med för mig själv”, säger Shaun Tan. ”Det skulle inte fungera om jag förstod för mycket av den.” The Lost Thing har bl.a. satts upp som teater och finns också som film, 2011 belönad med en Oscar i klassen bästa animerade kortfilm. The Red Tree (2001, sv. utg. Det röda trädet, Kabusa Böcker 2011) bygger på