Shaun Tan. Pristagarfolder 2011 1
barns och vuxnas benägenhet att beskriva sina kän
slor med hjälp av metaforer, t.ex. monster, stormar, solsken och regnbågar. I arbetet med The Red Tree ville Shaun Tan nå bortom klichéerna. Genom målade bilder utforskar han de expressiva möjligheterna hos dessa gemensamma fantasier. Från början, berättar Shaun Tan, hade han tänkt skildra även positiva känslor, men ju längre han kom i arbetet upptäckte han att ”de negativa känslorna – framför allt de som rörde ensamhet och depression – var så mycket mer intressanta ur både personlig och konstnärlig synvinkel.” Boken berättar i svindlande vackra tablåer, med starkt reducerad text och utan regelrätt handling, om en spröd liten flicka som på sin vandring hamnar i en rad olika och ganska skrämmande existentiella tillstånd och sinnesstämningar innan hon, tillbaka i hemmet, hittar en hoppets symbol – det växande röda lilla trädet i hennes eget rum. I sin associationsrikedom rymmer denna öppna berättelse många identifikations- och tolkningsmöjligheter som inbjuder läsaren att skapa egna, nya, berättelser. Boken har bl.a. satts upp som teater och använts i terapeutiskt syfte för att förmå barn och vuxna med svåra sjukdomstillstånd att sätta ord på sina känslor. Shaun Tans mest uppmärksammade och nyskapande bok, den brett upplagda, helt ordlösa grafiska romanen The Arrival (2006, sv. utg. Ankomsten, Kabusa Böcker 2010), är ett i alla avseenden enastående episkt verk. Här utvecklar Shaun Tan ett självbiografiskt tema som han ofta återkommer till; att vara annorlunda, att inte passa in, att befinna sig på osäker främmande mark. Som en symbolisk markering för det självupplevda har han gett sitt eget ansikte till huvudpersonen. The Arrival handlar om en emigrantfamilj där fadern beger sig till ett nytt land och först efter lång tid återförenas med sin familj på den nya platsen. Hela gestaltningen är genomsyrad av den magiska realism som Shaun Tan så gärna arbetar med. Boken har formen av ett slitet fotoalbum med lätt sepiatonade blad fulla av svartvita tecknade bilder. Den yttre ramen är stram; avresa, ankomst, mötet med det främmande och skrämmande, anpassning, återförening. Naturalismen bryts av magin i bilderna där fantastiska gestalter – okända djur och märkliga byggnader – blandas med det välbekanta. Detta grepp skapar starka mentala bilder, en införståddhet hos läsaren med invandrarens utsatthet. Läsaren drabbas av dramatiken som uppstår när man helt saknar ett språk för att uttrycka vad mötet med det nya, obegripliga och främmande verkligen innebär. Skyltarna är skrivna med tecken som ingen av oss kan dechiffrera. The Arrival är ett mäktigt bokprojekt som tog fem år att för