EN UPPLEVELSE SOM GER MERSMAK Broöppning Sotekana
len Sotekanalen förr viktig transportled - nu turistmagnet För cirka hundra år sedan var kuststäckan mellan Smögen och Fjällbacka en mycket farlig passage för dåtidens kustfart. Havet Soten var ökänt för dess grynnor och skär. Förlistningarna var många i de farliga och lömska vattnen på sträckan. Dramatiken i Evert Taubes visa ”Blue Bird av Hull” som utspelades utanför Smögen julafton 1872 talar för sig själv. en säkrare passage på kuststäckans farligaste ställe, var ett önskemål från sjöfart och kustboende sedan flera decennier tillbaka. Riksdagen beslöt till slut att anlägga Sote kanal mellan Smögen och Hunnebostrand år 1930. En starkt bidragande orsak till kanalens tillkomst var att det rådde stor arbetslöshet bland stenhuggare vid denna tidpunkt. Arbetet kom nämligen att utföras som ett beredskapsabete genom dåvarande Arbetslöshetskommissionens försorg. Kostnaden för projektet ”Sote Kanal” beräknades till 2,18 miljoner, som sedan reviderades till 3,72 miljoner. arbetsstyrkan under de drygt fyra år som arbetet pågick var större än 200 personer. Dagslönen för stenhuggarna var endast mellan 4 - 5 kronor och det var ett mycket hårt kroppsarbete. Stämningen var dock god och omsättningen av arbetare mycket låg. Stenhuggarnas yrkeskunskap präglade kanalbygget och Sote Kanal anses ha blivit ett monument över stenhuggarnas idag nästan bortglömda yrkesskicklighet. sote kanal fick en invigning med pompa och ståt den 15 juli 1935. Den förrättades av dåvarande kronprinsparet Gustaf Adolf och Louise. Övriga hedersgäster var bl a landshövding Malte Jacobsson, stadsrådet Undén, amiral Ehrensvärd samt generaldirektör Huss. Vid en enkel talarstol bestående av ett järnräcke 6 Visit Smögen & på en berghäll strax söder om bron hölls invigningstalen. Landshövding Jacobssons tal var befriande kort, ”Bohuslän tackar”. Detta korta, effektiva tal gav ett halvsekel senare namnet åt ett pris som årligen delades ut till någon extra betydelsefull person i regionen fram till år 2009. Efter invigningen åt de prominenta gästerna en god middag på Nya Badrestauranten, sedemera Smögenbaden. Till middagen var även alla som arbetat med kanalen inbjudna. kanalen fick inte den stora betydelse som man räknat med. Vägtrafiken tog hand om mer och mer gods och kanalen tappade i betydelse. Under andra världskriget skyddade kanalen mot drivande minor och kustens krigshandligar. Idag är Sotenkanalen en unik och charmig vattenled som nästan uteslutande trafikeras av nöjesbåtar. I juli är trafiken mestadels mycket tät. Kanalens skönhet och betydelse fortsätter att locka besökare från hela världen, vilket gör det till ett av våra viktigase attraktioner på Sotenäset. till 50-årsjubiléet av kanalens färdigställnade instiftades ett årligen återkommande arrangemang vid namn Sotekanalens Dag. Arrangemanget hålls i Hunnbostrand med artister, knallar, barnaktiviteter, mat och dryck och en fantastisk stämning.