Nimakatalogen 1
med en mobil tank kommer bränslet till maskinen L
åt inte dieseltjuvarna hindra ditt arbete. Med en mobil bränsletank i skåpbilen tankar Fredrik Thunman firmans maskiner var och när han vill, med mindre risk för stölder. TEXT: ANNA KARIN KÄLLÉN OCH ERIQ AGÉLII FOTO: NIKLAS ALBINSSON OCH SWEDOL Ett batteri med lösa jeepdunkar är inte en optimal lösning när man har långt till tankstationen. Den erfarne säljaren Mattias Johansson, på Swedol i Örebro, har ett bättre förslag, en mobil bränsletank på 220 eller 440 liter: − En gul Carrytank löser på ett smidigt sätt flera problem för enmans- och småföretagare som är ute och arbetar med traktorer och stora maskiner i otillgänglig terräng, på åkrar och i skogsmark, säger han. Genom att förvara diesel i en Carrytank i din transportbil kan du tanka när du behöver och var du vill. Arbetet behöver inte stå still för att traktorn eller skogsmaskinen ska köras till en tankstation. Dessutom minskar både stöldoch brandrisken eftersom du inte behöver ha stöldbegärlig diesel ståendes i stora tankar ute i obevakade marker. Grävarna ringer när de behöver bränsle En som har gått över till mobila bränsletankar är Fredrik Thunman, vd för Thunman Entreprenad och Lantbruk i Nyköping. Tidigare hade han farmartankar i plåt på ett par kubik utplacerade på olika jobb. Nu har han fyra Carrytankar som han spänner fast inne i firmans skåpbilar. – Att ha en Carrytank i bilen och fylla på vid behov är betydligt säkrare. Vi hade många dieselstölder förut. Nu får vi tanka oftare, men vi blir inte bestulna lika ofta, säger han. Firman jobbar med alla möjliga uppdrag, både åt privatpersoner och kommuner, allt från avlopp och husgrunder till plattsättningar och vägar. – Vi har ett gäng grävmaskiner och traktorer, runt 5–9 ton, till dem räcker 220-literstanken bra. Killarna ringer och säger till när de behöver soppa. Inbyggd bränslepump i tanken Fredrik gillar designen på tankarna. – De är lätta att hantera. När de är tomma kan man enkelt ta ut dem för hand och de inte tar upp mycket plats i bilen. Tankarna är försedda med en elektrisk, stark pump av hög kvalitet. Elanslutning sker enklast från batteriet med kabel och batteriklammer eller genom att montera en snabbkontakt närmare tanken. De tunga maskinerna kan vara kvar ute på arbetsplatsen medan tanken färdas fram och tillbaka med bränslet. Bränslet söker upp maskinen och inte tvärtom. − Innan Carrytank fanns, tankade de flesta sina maskiner ute i fält med hjälp av 20-liters jeepdunkar med en vanlig hällpip. Det blev både tunga lyft och mycket spill, berättar Mattias. Grå tank för reglerade transporter Det finns både gul och grå Carrytank för dieseltransporter och förvaring. Reglerna för användning av den gula är enkla och passar småföretagare, medan den grå följer de striktare reglerna för transport av farligt gods (ADR). Det finns många olika portabla tankar att välja bland på marknaden. Det viktigaste att Alla priser är exkl. och inkl. moms www.nimaab.se 117 tänka på är att man ska ha en stark pump, slang av hög kvalitet och pistolhandtag och att reservdelar ska kunna levereras snabbt och säkert vid eventuellt behov. Skulle man behöva vänta flera veckor på reservdelar – då går poängen med den mobila lösningen förlorad. − Swedol har arbetat med vår italienska leverantör i över 20 år och produkterna är av hög kvalitet. Skulle olyckan ändå vara framme, kan vi leverera reservdelar inom några dygn, berättar Mattias. Enkla regler för gul Carrytank Gul Carrytank säljs helt färdigmonterad med pump, varningsetiketter och är anpassad för lastgafflar. Plasttanken måste bytas efter fem år. Utöver detta krävs bara att transportfordonet ska vara godkänt för vikten och precis som för allt som fraktas på ett flak, måste tanken vara väl fastspänd. Ingen märkning av bilen behövs. Carrytank finns med 220 och 440 liters volym. Den gula Carrytanken uppfyller undantagen enligt ADRs regelverk paragraf 1.1.3.1 c.