Framtidens Järnväg 1
ANNONS Banbrytande produkt från Althen mäter hjul
även vid höga hastigheter Althen Sensors & Controls erbjuder både statiska och rörliga underhållslösningar för järnvägsinfrastruktur. På Train & Rail visade man upp sina sensorer och mätinstrument. – Mässan var positiv för oss. Besökarna kom med problemställningar som vi har lösningar på. Och om jag ska lyfta fram någon av våra produkter som särskilt intressant skulle jag välja vårt ”3D Wheel Measurement System”, säger Mike Lindblom, delägare i företaget. Althens mätsystem är baserade på lasermätteknik och mäter både räls och hjul. Där det tidigare krävdes mycket tid och arbete för mätningar på räls och fordon, utför Althens högteknologiska verktyg exakta mätningar på bara några sekunder. Tekniska säljaren Fredric Sandberg hyllar företagets produkter för hjuldiametermätning althensensors.com/sv/ och profilmätning. – Vi har ju rälsmätning och vi har 3D-mätning i realtid av tåghjul, – en lösning som är predektiv och automatisk, säger han. Althens nya 3D-hjulmätningssystem använder höghastighetslaserskannrar för att mäta alla hjul även vid höga hastigheter. Systemet består av fyra sensorlådor som är installerade på båda sidor av varje rälbalk. Precis innan tåget passerar öppnas fönstren i sensorlådorna automatiskt och olika 2D-laserskannrar skannar hjulens sektioner. Alla mätningar kombineras till ett punktmoln och olika algoritmer beräknar specifika Mike Lindblom och Fredric Sandberg representerade Althen Sensors & Controls på järnvägsmässan Train & Rail. parametrar varav några är diameter, flänshöjd, back-to-back,urholkning, med mera. – Du kan göra en lång lista på allt den kan mäta, säger Mike Lindblom. Han vill också lyfta fram företagets automatiserade handhållna system – De utför samma uppgifter som kan göras inne på verkstaden. Även dessa kan vara automatiserade och se till att all data går direkt in i kundens datasystem. Det sparar ju både tid och pengar. Samtidigt uppnår man den spårbarhet som i dag krävs inom järnvägsindustrin. RailCenter Hallsberg ska främja kompetensförsörjning och nätverkande inom järnvägsbranschen RailCenter Hallsberg är ett nybildat nätverk som samlar branschföretag, offentliga aktörer och utbildningsanordnare från hela landet, med ett gemensamt mål – att skapa förutsättningar för en hållbar kompetensförsörjning inom järnväg och logistik. Planen är att inviga centret i höst. – Vi utgår från de behov som finns i branschen och initierar insatser som stärker kompetensförsörjningen, säger projektledaren Dino Keljalic. I sommar arrangerar RailCenter ett seminarium under Almedalsveckan med fokus på hur branschens aktörer kan samverka för att möta kompetensutmaningarna. – Vi har en stark deltagarlista med representanter från både offentliga sektor som Trafikverket och ledande företagsledare från branschen, berättar Dino Keljalic. railcenter.se Sedan starten i oktober har RailCenter redan lockat ett 15tal medlemmar. Målet är att möta deras behov genom att erbjuda utbildningar, fortbildningar, kurser, samt tillgång till lokaler och utrustning – på ett mer samordnat och kostnadseffektivt sätt. – En av våra huvudprioriteringar är att etablera ett kompetensråd som ska föra en kontinuerlig dialog med branschen och utbildningsanordnare. Det är ett viktigt steg för att kunna starta relevanta utbildningsinsatser, säger Keljalic. Projektledaren Dino Keljalic representerade Rail Center på järnvägsmässan Train & Rail och berättade om kommande utbildningssatsningar. RailCenter finansieras av Region Örebro län, Hallsbergs och Kumla kommuner samt av branschföretag. En central idé är att samordning skapar effektivitet. – Vi tror starkt på att gemensamma utbildningsinsatser ger bättre resursutnyttjande. I stället för att 15 olika aktörer arrangerar liknande utbildningar, kan vi samordna och erbjuda en gemensam lösning för hela nätverket – med Hallsberg som utgångspunkt, där hela järnvägssverige är representerat, avslutar Dino Keljalic.