Framtidens Järnväg 1
VÄLKOMMEN I framtidens nattåg sover vi fyra på hö
jden Framtidens järnväg handlar inte bara om strömlinjeformade tåg som sätter fartrekord eller lok som drivs med alternativ till fossila bränslen. Där finns också mer stillsamma visioner. Exempelvis hur vi kommer att sova i tågen om ett tiotal år. Att köra och köpa in nattåg är dyrt. Samtidigt efterfrågar passagerarna bättre komfort och möjlighet till avskildhet. Ett sätt att få fler sovplatser per vagn är att använda tvåvåningståg där varje våning kan rymma tvåvåningssängar. Det ger ett bättre nyttjande av utrymmet än dagens maximala tre sängar på höjden. Läs mer om SJ:s vision för hur framtida nyinköpta nattågsvagnar kan inredas i detta nummer av Framtidens Järnväg. Inlandsbanan från Mora till Gällivare står i dag för 10 procent av det svenska järnvägsnätet. För närvarande trafikeras den av godstrafik året runt och turisttrafik på sommaren. Men även denna något omoderna bana kan få en spännande framtid. Möjligheten till alternativ finansiering har öppnat en chans till modernisering. – Vi vill öka hastigheten och få upp banans bärigheten till 25 ton, säger Otto Nilsson, vd för för förvaltaren Inlandsbanan AB. På sin uppvisningsturné i Sverige gjorde polska PESAS vätgaslok SM42 6Dn ett stopp på Stockholm Årsta kombiterminal. Där fanns det tillgängligt för visit och provtur för besökarna på järnvägsmässan Train & Rail. – Vi marknadsför det gröna alternativet av att köra med vätgas i stället för med diesel på svenska järnvägar, vilket vi tycker är helt rätt i tiden, sa Adrian Lindqvist, vd för lokuthyrningsföretaget Hankavik, som presenterade loket för besökarna på perrongen. FRAMTIDENS JÄRNVÄG NR 2 2025 Många av de nattåg som trafikerar det svenska järnvägsnätet tillverkades på 60-, 70- och 80-talen. De beräknas kunna hålla ett tiotal år till, sedan måste nya köpas in, vilket förmodligen kräver statligt stöd. FOTO: SJ/CHRISTIAN KRUSE Train & Rail på Stockholmsmässan är numer Sveriges största järnvägsmässa med stor monterutställning och välmatat seminarieprogram. På årets upplaga ökade antalet utställare med 15 procent, och besökarna med 10 procent jämfört med 2023. I detta nummer av Framtidens Järnväg bjuder vi på ett bildreportage med besök hos några av de rekordmånga utställarna. Trevlig läsning! Anders Carlsson, redaktör 5