Framtidens Järnväg 1
Dan Olofsson, strateg på SJ, höll ett föredrag om
Nattågens framtid på Train & Rail-mässan. FOTO: ANDERS CARLSSON kommer att kunna räkna hem en investering i nya nattåg. Det fungerar inte någonstans i Europa, utan alla länder som nu köper in nya nattåg gör det med någon typ av statligt stöd i botten, sa Dan Olofsson. n Nattågen har många år på nacken. Många av dem tillverkades på 60-, 70och 80-talen. Men dagens passagerare vill kunna stänga in sig, och accepterar inte på samma sätt som tidigare att dela ”hotellrum” med andra. Man måste därför skapa avskildhet på en liten yta. FOTO: PRESSBILD/SNÄLLTÅGET – Kompletta lösningar för spårarbete I över tre decennier har Rosenqvist Rail levererat smarta och effektiva lösningar för järnvägsunderhåll. I en bransch som ställer hårda krav på kvalitet är deras produkter ett självklart val för många entreprenörer. CD400 är en robust och effektiv maskin för befästning och avbefästning, ut formad för att leverera precision och produktivitet i alla typer av järnvägs projekt. Ett exempel är det svenska företaget Anno 1698, som använt CD400 för neutralisering, rälsbyte och slipersbyte. Vid ett projekt på en 12 mil lång sträcka i Skellefteå visade maskinen sin förmåga att arbeta säkert och effektivt även under krävande förhållanden. Med ett brett utbud av lösningar för neutralisering, befästning och slipershantering samt för järnvägskonvertering av grävmaskiner fortsätter Rosenqvist Rail att effektivisera och förbättra säkerheten vid underhållsarbete och nybyggnation. Tre tydliga fördelar med CD400: Hög kapacitet: Befäster upp till 40 slipers per minut och sänker ställtiderna vid underhållsarbete. Flexibilitet: Hanterar både Fastclip och e-clip. Justerbar för att snabbt kunna anpassas för olika rälsprofiler. Rosenqvist Rail CD400 i arbete under ett projekt i Skellefteå, där maskinen arbetade med både precision och effektivitet. Säkerhet: Skyddsburar och automatiserade funktioner minimerar säkerhetsrisker för personal och material . 51 rosenqvistrail.se