STT 1
12 STT TEMASIDOR i STT – MOTOR Onsdag 11 septembe
r 2019 Mycket att se på veteranmotorträff På Kinds motorveteraners årliga veteranmotorträff kunde man i år se allt från norska bandare till ett annorlunda utekök. ÖSTRA FRÖLUNDA – Det är ett helt vanligt utekök, beskriver Per-Åke Petersson, Hid, sin skapelse, som hänger bakpå en traktor. Grunden är en oljetank, som Per-Åke först tänkt göra om till ett verktygsskåp. Men det blev ett kök istället, med hjälp av en leksaksjärnspis Per-Åke hittat i en lekstuga. Spisen fungerar fi nt, men vedklabbarna som den eldas med får huggas upp i minimodell för att få rum. – Jag gjorde iordning detta i somras när vi skulle ha fest, berättar han. Lars Persson visade upp sin bandare av märket Motostandard. – Det är från början en österrikisk jordfräs, norrmännen byggde dessa på 50- och 60-talet, berättar han. Dessa bandare är hyfsat vanliga i Norge, men i Sverige är de mer sällsynt förekommande. Lars eget exemplar, en tidig 60-talare, hittade han i Sexdrega. – Den var skrot när jag hittade den, så det har varit lite pill. Ett ekipage som ådrog sig stort intresse var Andreas Malecs replik av en Merce”Den var skrot när jag hittade den.” Lars Persson desbuss från 1903. – Det fi nns bara ett original av dessa i världen, detta är en replik som är byggd i Polen. Den är cirka 30 år gammal, berättar han. Bilen framfördes för dagen av Rolf Lindén, som stilenligt var iförd en chaufförsmössa från 1920-talet. Båda herrarna bor i Överlida, och det brukar bli en del turer med det vackra ekipaget. – Vi kör så mycket som möjligt, när det är fi nt väder. Besökarna fl ockades också runt den Heinkel Trojan som Marcus Johansson, Svenljunga visade upp. Märket Heinkel är tyskt, men det är de bilar som tillverkades i England 1961-64 som har benämningen Trojan. Fordonet är en typ av mikrobil, likt det mer kända märket Messerschmitt. – De båda var konkurrenter. Heinkel Trojan tillverkades i fl er exemplar, men eftersom Messerschmitt blivit kult är det fl er av dem bevarade, berättar Marcus. Hur fi ck du tag på din Heinkel Trojan? – Jag var snabb på Blocket, den hade sålts till Tyskland annars. De vill gärna ha tillbaka dem dit. Marcus har haft bilen i fem år, och det brukar bli några turer varje sommar. Detta var första gången han var med i Östra Frölunda, men han har visat upp den på några andra motorträffar tidigare. – Jag vill inte köra så fort med den, så jag håller mig till de träffar som är på ganska nära håll. Katarina Johansson katarina@stthuset.com Marcus Johanssons Heinkel Trojan väckte stort intresse bland besökarna. FOTO: KATARINA JOHANSSON Lars Persson från Kinds motorveteraner hade med sig en norsk bandare av märket Motostandard. Alfred Lundin, med pappa Marcus Sandqvist, kollar in den spännande maskinen. En replik av en Mercedesbuss från 1903 väckte mycket uppmärksamhet under träffen. T.v. chauffören Rolf Lindén , t.h. ägaren Andreas Malec, båda från Överlida. Toyota är säkraste bilen Ska du köra den säkraste bilen så kör en Toyota Rav4. Åtminstone om man ska tro Folksam som för artonde gången presenterar ”Hur säker är bilen”. PERSONBIL Toyota Rav4 står som vinnarbil när Folksam presenterar ”Hur säker är bilen 2019”. Den är 52 procent säkrare än medelbilen. – Bland de bilar som ligger i topp är det relativt små variationer. Både Audi, BMW, Mercedes och Volvo, har bilmodeller som är mellan 47 till 50 procent säkrare än medelbilen. Vi ser att det är många SUV:ar och stora bilar som är säkrast i jämförelse med medelbilen, säger Anders Kullgren, forskningschef Folksam. Folksam har granskat 324 bilmodeller och bedömt deras säkerhetsnivå utifrån verkliga olyckor. Tillsammans med resultatet från krocktester samt information om viktig säkerhetsutrustning som fi nns tillgänglig, har en rankning gjorts av hur säkra bilarna är. Vinnare blir alltså Toyota Rav4 13-18 som är 52 procent säkrare än medelbilen. Volvo XC90 02–15, Volvo XC60 08–17, Mercedes E-Klass 09–16, BMW 5-serie 04–07 samt 08–09 samt BMW 3-serie 05-08 och 09-12, Audi A4 08-15 och Audi A5 07-17 är alla över 47 procent säkrare än genomsnittsbilen. Volvo står ut då alla deras nyare modeller som ingår i rapporten är över 40 procent säkrare än medelbilen, oavsett storleksklass. Bland småbilarna är det bara Skoda Fabia och Ford Fiesta som uppvisar en relativt hög säkerhet. Även de större småbilarna Volvo V40 12- och Citroen Berlingo/ Peugeot Partner 08–14 har mycket hög säkerhet och är 45 respektive 42 procent bättre än genomsnittet. STT Folksam har presenterat ”Hur säker är bilen” vartannat år sedan 1983. 2019 års rapport är den artonde upplagan och bygger på analyser av verkliga trafikolyckor där risken att få en skada som leder till invaliditet eller död jämförts mellan olika bilmodeller. FOTO:PRESSBILD Per-Åke Petersson visade det ”utekök” han gjort av en gammal leksaksvedspis och en oljetank.