STT 1
8 STT TEMASIDOR i STT – MOTOR Onsdag 11 september
2019 Mopeder i mängd hos Kjell-Åke I ett garage i Sexdrega döljer sig något alldeles speciellt. En spännande samling mopeder som alla har en historia att berätta, precis som ägaren själv. SEXDREGA Ölanders garage är Kjell-Åke fyllt av mopeder av vilt skilda modeller. I taket hänger fjärrstyrda fl ygplan och väggarna pryds av diverse nostalgiska prylar. Det känns som att resa tillbaka i tiden. – Det är nog tur att jag inte har ett större garage, säger Kjell-Åke och konstaterar att han i så fall hade haft ännu fl er mopeder. Kjell-Åke berättar att alla hans mopeder har varit nedplockade in i minsta detalj för att putsas och repareras. Men det får heller inte gå till överdrift, menar han. – Det ska synas att en moped från 60-talet blivit använd! Den får egentligen vara hur risig som helst bara den fungerar. Kjell-Åke använder sina mopeder fl itigt, och åker gärna ut tillsammans med ett gäng andra mopedister. – Vi har varit i både Mark och Kalmar och planerar även att ta en tur till Motormuseet utanför Svenljunga. Vissa av de äldre mopederna ser nästan ut som cyklar. Kjell-Åke berättar att de är hybrider där man både kan trampa på egen hand, precis som en vanlig cykel, eller låta motorn hjälpa till. – Trampmopeder fungerar ungefär som dagens elcyklar, men motorn går på bensin istället för el. Han berättar att motorn kom i en låda för sig och att kunden själv fi ck montera den på cykeln. På styret fi nns en ringklocka och bensintanken sitter på pakethållaren. – Bensinen räcker förvånandsvärt länge! I garaget fi nns även motorcyklar, däribland en Apollo från 1951. – Den kom ut året inntillkom an mopedlagen och visade sig vara lite för kraftfull för att räknas som moped, säger Kjell-Åke. En gång vann han även en utklädningstävling i 60-talskläder och tillsammans med denna motorcykel. Under vinterhalvåret hjälper Kjell-Åke även andra att rusta upp sina mopeder, vilket brukar vara mycket uppskattat. Däremot är det inte mopedintresset som har dominerat hans yrkesliv. Första jobbet var att sy knappar på en syfabrik och efter konfi rmationen började han jobba som mekaniker i Hillared. Några år efter det blev hans arbetsplats Södra Älvsborgs sjukhus, där han haft fl era olika roller. Han har dels varit vårdbiträde men också jobbat som vaktmästare på operationsavdelningen. – Jag har helt enkelt arbetat med reparationer. Både av människor och av fordon, säger Kjell-Åke för att sammanfatta sitt yrkesliv. Clara Larsson redaktion@stthuset.com – Det är nog tur att jag inte har ett större garage! KJELL-ÅKE ÖLANDER Kjell-Åke på sin trotjänare Husqvarna Novolette, årsmodell 1952. FOTO: CLARA LARSSON Denna moped är av samma modell som den Kjell-Åke köpte på sitt första mekanikerjobb för många år sedan. Mopeden är en NSU Quickly, årsmodell 1956. I garaget finns inte bara mopeder, utan även andra spännande saker som bringar nostalgi. Rosa Pantern är en återkommande figur hos Kjell-Åke.