Nollnitton 1
Motor Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf /
© CNP AB Foto: CNP AB Världens starkaste Merca I seriernas värld förvandlas snälla Bamse till världens starkaste björn när han tar en slurk av farmors dunderhonung. Bakom ratten på dagens testbil börjar vi dock undra om krutgumman lånat ut sitt hemliga recept? Mercedes-AMG C 63 S E Performance är nämligen en snäll laddhybrid som utöver en elmotor även har försetts med världens starkaste serietillverkade bensinfyra. Nu väntar ett äventyr tillsammans med 680 dunderhästar. Man skulle kunna säga att verkligheten överträffar serien när vi diskuterar nya Mercedes-AMG C 63 S E Performance. Om vi jämför med den tidigare generationen så har nämligen antalet cylindrar halverats – från åtta till fyra. Ändå har effekten höjts rejält samtidigt som förbrukningen minskat (Lite som när Porsche 928 blev 944 Turbo med andra ord, reds. anm.). Vi har provkört kombimodellen för att ta reda på om motorbytet gjort tysken en björntjänst eller tagit den till ännu högre höjder. Magiska bokstäver Det är ett litet och exklusivt Mercedes-gäng som tar omvägen förbi tyskarnas trimsmedja som funnits sedan 1967. Det var då Hans Werner Aufrecht och Erhard Melcher öppnade upp sitt förädlingsföretag i Grossaspach och som firmanamn tog man begynnelsebokstäverna i efternamnen tillika stadsnamnet. Alltså AMG. 1999 köpte Mercedes upp hela konkaronget och resten är, som man brukar säga, historia. Testbilen har således försetts med allehanda kjolar och spoilers. Men det är ingen överdos utan C 63:an har fått behålla sin grundkaraktär och sedan har linjerna fintrimmats på ett smakfullt sätt. Likaså interiört är det en Merce18 des C-klass men AMG har lagt sitt stuk över anrättningen med sportigare stolar och kolfiberpaneler. Men trots att vi kör kombin ryms bara 324 liter bagage, vilket är 166 liter mindre än i originalet och boven i dramat är laddhybridens batteri. Stark och snäll Det här för oss osökt in på motorn som har tappat fyra cylindrar och fått sin cylindervolym halverad jämfört med gamlingen. V8:an har alltså fått sparken och ersatts av en fyra på ynka två liter, men som kompensation levererar dubbelturbovidundret hela 476 hästkrafter. Lägg till detta elmotorns 204 hästar så får vi en systemeffekt på 680 hästkrafter. Man skulle kunna tro att farmor Augusta Beata tankat vrålåket med dunderhonung för här går det undan. Noll till hundra rullar på 3,4 sekunder ändå ligger den blandade förbrukningen på 0,69 liter milen. Mercan ligger som ett strykjärn på de slingrande huggormsvägarna och inte minst styrningen är ljuvlig eftersom även bakhjulen kan svänga upp till 2,5 grader. Har vi glömt något? Tja, grundpriset börjar från 1 119 900 kronor men då får man ett rivjärn som lever upp till Bamses motto. Är man stark måste man vara snäll. Tekniska data för Mercedes-AMG C 63 S E Performance 2,0 Kombi Bensinmotor: 4-cyl med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 476 hk vid 6 750 varv/min. Max vridmoment 545 Nm mellan 5 250-5 500 varv/min. Elmotor: 204 hk och 320 Newtonmeter. Max systemeffekt 680 hk. Kraftöverföring: Bensin fram och el bak, fyrhjulsdrift. 9-växlad automatlåda. Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel. Styrning: Elservo. Vändcirkel 12,1 meter. Bromsar: Skivor runt om. ABS. Antispinn/sladd. Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 288, längd 484, bredd 190, höjd 147. Tjänstevikt 2 190. Bränsletank 60 liter. Batteri 6,1 kWh. Prestanda: Toppfart 270 km/h. Acceleration 0-100 km/h 3,4 sek. Förbrukning/miljö: 6,9 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 156 g/km. Pris: 1 119 900 kronor (sedanen är 15 000 kr billigare). + Plus… Förbrukning med hänsyn till effekt Enastående köregenskaper Otrolig prestanda Komfort - Minus… Räckvidden på el är blott 1,3 mil Litet bagage trots kombi Helt nytt varumärke