Årsredovisning 2023 | Sh bygg, sten och anläggning
AB 1
FÖR V AL TNINGSBERÄ T TELSE Långsiktiga mål Våra
långsiktiga mål är att ha en stabil ekonomi och långsiktig tillväxt, vara en trygg och pålitlig samarbetspartner som löser kundens uppdrag tillsammans, vara kundernas och de anställdas självklara förstahandsval, bidra till nytänkande och en hållbar samhällsutveckling. Vi når vår vision och våra långsiktiga mål genom att vara en ansvarstagande organisation med ett framåtriktat arbetssätt och alltid med ett långsiktigt byggande i fokus. Nöjda medarbetare Våra medarbetare är vår viktigaste resurs. De skapar framgång för både oss och våra kunder, därför vill vi säkerställa att vi har branschens bästa medarbetare och alltid är deras förstahandsval. Våra medarbetares uppfattning om oss som arbetsgivare och vår gemensamma arbetsmiljö mäter vi varje vecka genom vår digitala medarbetarundersökning där vi kan synliggöra intern utveckling och välmående i realtid. Det underlättar för medarbetare och chefer att identifiera varje teams styrkor, ta beslut baserat på data, uppmuntra till positiv feedback, återkoppling och diskussioner. Vi mäter även hur sannolikt det är att våra medarbetare skulle rekommendera någon de känner att börja arbeta hos oss genom att mäta eNPS – Employee Net Promoter Score. Målsättningen för 2023 var att värdet för eNPS skulle ligga på minst samma nivå som branschindexet. En mätning efter 2023 års slut visar ett resultat på 19 i eNPS, vilket är 111,1% över branschindexet. Vi är oerhört glada över att vi ligger över branschsnittet. Trots tuffa tider i branschen har vi lyckats hålla ihop och skapat starkt engagemang hos våra medarbetare. Vi har haft en tydlig satsning på ledarskap och kompetensutveckling under året vilket har gett goda resultat Nöjda kunder Vi finns här för våra kunder och vårt mål är att vara en trygg och pålitlig samarbetspartner som tillsammans löser kundernas uppdrag och utmaningar. Vi har som rutin att utvärdera våra projekt genom regelbundna kunddialoger. En viktig fråga i våra utvärderingar är hur stor sannolikhet det är att våra kunder skulle rekommendera oss vidare till annan part och mäter det i NPS – Net Promoter Score. Svaren mäts på en skala från 100 till +100. Vi får fortsatt mycket positiv återkoppling från våra kunder där det är ÄGARDIREKTIV OCH INDIKATORER Vi ska ha Employee Net Promoter Score (eNPS) minst 17 Vi ska ha Net Promoter Score (NPS) minst 40 Vi ska ha en långsiktigt ekonomisk tillväxt med en vinst för hela bolaget som uppgår till minst 3% Vi ska ha en soliditet om minst 25% * NPS-resultatet uteblir 2023. Läs mer i det under rubriken "Nöjda kunder". ÅRSR EDO VISNING 2023 23 tydligt att de uppskattar resultatet av det våra medbetare levererar. Vi började att mäta NPS under 2021 och kunde i slutet av det året se att vi fick ett så högt resultat som +40. 2022 lyckades vi överträffa 2021 års resultat. För 2023 hade vi som mål att fortsätta bibehålla det höga förtroendet hos våra kunder och satte målet +40. Resultatet från kundundersökningarna för 2023 gav oss fortsatt fina resultat. Dessvärre hade vi utmaningar att få in tillräckligt många svar och av den anledningen anser vi inte att undersökningen för det gångna året har tillräckligt hög validitet för att kunna presenteras. Exempel på vad våra kunder säger att de uppskattar hos oss är att vi har högt i tak och prioriterar personlig dialog, är lyhörda och hör även det som inte sägs rakt ut, är lösningsorienterade och kommer med förslag på besparingsåtgärder, har lagt tid på att göra rätt från början, har kontinuitet i projektteamen och att vi har glada och trevliga yrkesarbetare. För nästkommande år kommer vi att säkerställa att vi fått in tillräckligt underlag för att presentera ett resultat. Finansiella mål Redan 2022 började vi på Sh se en vikande konjunktur med höga kostnader, lägre intäkter och lägre marginaler. 2023 ser vi tyvärr att trenden håller i. Det har blivit mer påtagligt i år att de höga räntorna och den försämrade konjunkturen påverkar vår bransch hårt. Tyvärr blir även vårt ekonomiska resultat påverkat negativt av omvärldsfaktorer som högre energipriser, högre räntor, stillastående bostadsmarknad etc. Detta sammantaget gör att vi i år inte lyckats nå alla våra finansiella mål. Marginalen har påverkats negativt av en orolig omvärld där volymerna har minskats kraftigt och konkurrensen har hårdnat. Flera enskilda projekt har bidragit med stora förluster och bolaget redovisar en betydande förlust. Delvis beror detta på ökade materialpriser. Betongverksamheten i JMG har drivits med förlust. Åtgärder har vidtagits för att få denna verksamhet på rätt bana igen. UTFALL 19 * NEG 21%