KIA 1
Den nya designen kombinerar elegans och förfining
med den mer robusta känslan hos tidigare generationer av Sorento. H 16 abegär är ett ord som jag använt mig av ganska ofta i min yrkesutövning som professionell biltestare. Inte så konstigt då jag under ett drygt decennium har kört nästan alla marknadens nya bilar. Att få leva med en sprillans ny bil i några dagar slutar aldrig kännas som ett privilegium. Men trots alla hundratals bilar jag har kört och testat är det några som stannar kvar i sinnet. Ett av mina starkaste sådana är faktiskt serie tre av Kia Sorento som kom 2015. Jag satt i en bilkö på Strandvägen i Stockholm och konstaterade att Sorento var den perfekta bilen: goda utrymmen, bra komfort, hög utrustningsnivå och ett pris som var väldigt attraktivt i förhållande till konkurrenterna. Den var en väldigt behaglig bil att ha i sitt vardagsliv. Här kan man ha en lång utläggning om varför det är de vardagliga intrycken som biter sig fast hårdast och inte de galna episoderna där man brottas med ett stint hästkraftsmonster längs något slingrigt asfaltsnöre i södra Europa. Men sådana filosoferingar får ni läsa någon annanstans. NÄR NU SERIE FYRA AV KIA SORENTO äntligen har kommit till Sverige var jag eld och lågor. Den första provbilen som jag körde gav mig en försmak av drivlinan som kommer i plug-in hybridversionen senare i år. Kia har också presenterat en uppdaterad dieselmotor. Nu tillverkad i aluminium är den därmed 19,5 kg kilo lättare än föregångaren. För att matcha motorn har Kia också utvecklat en ny åttaväxlad dubbelkopplingslåda som ska hålla nere förbrukningen. Ett smidigt paket med sömlösa växlingar som ger en lugn och behaglig färd, samtidigt som man vet att kraften aldrig är längre bort än ett lätt tryck på gaspedalen. Snart kommer också en laddhybrid-version och jag väntar med spänning på att få glida runt helt på el i några dagar. Elektrisk körning är en drivkraft för härlig och samtidigt ekonomisk körning. LÅT MIG ÅTERKOMMA till varför jag är så förtjust i Kia Sorento. Det är ju inte precis så att marknaden saknar mastiga suvar med tjusig utrustning och god komfort, ändå biter sig Sorento kvar med ett envist tag. Är det en så enkel grej som att den har lyxiga finesser som sätesventilation i framstolarna eller sätesvärme i baksätet? Solgardiner i bakdörrarna? Ytterst välplanerade fack och mugghållare på mittkonsolen? Hög tekniknivå med en farthållare och KIA STORY 2 2020