KIA 1
Svensk asfalt på export Sverige är med och påverk
ar utvecklingen av bilmodeller som är anpassade för våra vägar. Här är en testväg belagd med svensk asfalt, uppbyggd på plats vid Kias utvecklingsavdelning i Korea, en viktig beståndsdel. TEXT: INGER SUNDELIN FOTO: TATIANA MAYUROVA SALL ASFALTEN PÅ DE NORDISKA vägarna är annorlunda än den i övriga Europa. Den är genomgående grövre och innehåller större stenar. Det för att vägbeläggningen ska hålla längre, men också för att ge bättre och säkrare underlag vintertid. Nackdelen med denna asfaltsblandning är att den ger ett högre vägljud än slät asfalt. – Vi bistår ständigt Kias utvecklingsavdelning med sådant som vi och våra kunder noterar, som exempelvis att det var stor skillnad i vägljud i kupén i äldre Kia-modeller beroende på vilken typ av asfalt de kördes på. Våra kollegor tog det på allvar och beslutade sig för att utreda orsaken, säger Niklas Johansson på Kia Motors Sweden. EFTERSOM SYNPUNKTERNA var ett svenskt fenomen misstänkte Kias utvecklings- och kvalitetsavdelningar i Korea och Tyskland att det kunde ha något med vägbeläggningen att göra. Så ett team bestående av experter inom området NVH – Noise, Vibration and Harshness – skickades till Kia i 24 Upplands Väsby för att lära sig mer om den svenska asfalten. – De provkörde ett stort antal bilar, både från Kia och andra tillverkare, på motorvägarna här omkring. Någon av dem körde till och med hela vägen från Tyskland och hit. Och mycket riktigt, de kunde konstatera att vägljudet i en del modeller, oavsett bilfabrikant, var högre än i de tester man har gjort i andra länder, säger han. Experterna tillbringade en vecka med att mäta ljud och fotografera vägbeläggning. De fick dessutom hjälp från Trafikverket med att analysera sammansättningen i svensk asfalt, så att de själva skulle kunna tillverka den för vidare testning. NIKLAS JOHANSSON, KIA MOTORS SWEDEN Vägljud kan beskrivas som skillnaden mellan decibel och frekvens i vibrationer som uppstår när bildäcken rullar på vägen. Ett slags lågfrekvent ljud som kan ta sig in i bilens kupé. – Exakt vad som orsakar den här sortens ljud är svårt att säga. Det är flera faktorer som påverkar, till exempel gummiblandningen i däcken, grovleken på asfalten och bilens konstruktion. DELTAGARNA TOG mätresultaten med sig tillbaka till Korea för att fortsätta utredningen. På utvecklingsområdet byggde de en cirka 100 meter lång väg belagd med asfalt enligt det svenska receptet, för att kunna fortsätta testköra bilar och undersöka vilka bullerdämpande åtgärder som hade effekt. Arbetet resulterade i en rad förändringar som kan implementeras tidigt i produktionen för såväl nuvarande som framtida modeller. Åtgärder som har gjort stor skillnad i hur ljudnivån i bilarna uppfattas. – Numera testkörs alla nya Kiamodeller på den här specialbyggda vägen innan de blir godkända av kvalitetsavdelningen, sammanfattar Niklas Johansson. KIA STORY 2 2020