Maskinkontakt 1
MK 3/23 Lyft- och Byggsektorn keri i Skellefteå h
ar köpt helt eldrivna grusbilar – Det tar cirka åtta timmar att ladda en lastbil från 0 till 100 procent om vi laddar långsamt. Med en snabbladdare tar det 1,5 timme. Den huvudsakliga laddningen under sommarhalvåret sker med el som genereras från solceller på taket till vårt nya garage vilket betyder att lastbilarna drivs med väldigt grön el, betonar Robin Holmlund. "Det är mycket tack vare Skanskas och Skellefteå kommuns positiva inställning som vi kunnat investera i lastbilarna. Branschen är prispressad, tekniken är ny och investeringskostnaden är 100 procent högre än en traditionell dieseldriven grusbil så deras stora intresse tillsammans med statens program Klimatklivet var avgörande" Producerar lika som andra Lastbilarna har fått bekänna färg under de första veckorna i full drift. – Vi var försiktigt optimistiska innan men förväntningarna har överträffats. Förarna gillar bilarna, de är tysta, starka, trevliga att köra och mycket lätta att hantera. Växlingarna sker sömlöst, lastbilarna går jämnt och slirar inte fast. Vi upplever inga räckviddsproblem och de producerar lika bra som våra andra lastbilar, säger Robin Holmlund. Fler kommer att investera Att Holmlunds åkeri och Bilfrakt satsar på fordon som drivs fossilfritt är en dörröppnare för andra, bedömer David Holmqvist på Bilfrakt. – Jag är övertygad om att satsningen är viktig både för Bilfrakt och våra anslutna åkerier men även för branschen som helhet. När andra ser att vi vågar satsa så kommer fler också att göra det. Det känns även bra ur ett framtidsperspektiv att vi kan bidra med det vi kan för att jordklotet ska må bättre. Det är ett litet steg på vägen till en bättre miljö, säger han. Fler fordon på gång Holmlunds åkeri ser fortsatta investeringar i framtiden. – Vi förbereder en investering av en kranbil som vi hoppas kan bli av under året. En fördel är att vi har vår egen laddinfrastruktur. Det gör att omställningen går snabbare, säger Robin Holmlund. – Vi vet också att det finns fler delägare inom Bilfrakt som är intresserade av eldrivna trailers och hjullastare. Det kommer att hända mycket de närmaste åren, betonar David Holmqvist. www.bilfrakt.se I slutet av januari levererades de två första ellastbilarna, Scania P25 BEV till Holmlunds åkeri. www.maskinkontakt.se 85