Nordisk Infrastruktur 1
På den fem mil långa järnvägssträckan mellan Hall
sberg och Degerön bygger Trafikverket dubbelspår. Samtidigt byggs flera plankorsningar om till planskilda motsvarigheter. 2031 färdigställs det sista av totalt sex delprojekt på sträckan HallsbergDegerön, som är en viktig del av godsstråket genom Bergslagen. I augusti färdigställdes utbyggnaden på delsträckan DunsjöJakobshyttan och nu pågår förberedelser inför det avslutande och mest storskaliga delprojektet, sträckan mellan Hallsberg och Stenkumla. AV ANNIKA WIHLBORG, BILDER: TRAFIKVERKET G Godsstråket i Bergslagen är hårt belastat och risken för störningar är stor. Flera sträckor längs med godsstråket är redan dubbelspåriga och nu är det alltså dags för HallsbergDegerön. Bakgrunden till hela dubbelspårssatsningen är att Trafikverket vill möjliggöra en kapacitetsökning för såväl godssom persontrafiken på sträckan. Att minska sårbarheten och ge utrymme för fler, längre och tyngre tåg är NORDISK INFRASTRUKTUR nr 5 2023 andra viktiga målsättningar. Dubbelspår Hallsberg–Degerön är uppdelat i sex delprojekt. Tre projekt är klara, två är i produktion och ett har byggstart 2023. Först 2031 räknar Trafikverket med att det sista delprojektet står klart. Betonglining användes när Mariedammstunneln byggdes Etappen mellan Dunsjö och Jakobshyttan, där arbetena inleddes i februari 2021, togs i trafik i augusti 2023, efter en fem veckor lång tågtrafikavstängning längs med sträckan. I samband med avstängningen byggde Trafikverkets entreprenörer bland annat nytt spår, en högspänningsanläggning, signalanläggning samt telekommunikationslösningar. Dessutom revs det gamla spåret. Sträckan mellan Dunsjö och Jakobshyttan är den fjärde etappen i projektet och bestod av fem kilometer nytt dubbelspår samt en 260 meter lång dubbelspårstunnel vid á 63