Nordisk Infrastruktur 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Kräver mindre råmaterial En ST
ILFOLDkonstruktion kräver mindre råmaterial jämfört med konventionella tekniker, och det har flera fördelar. Stålet kräver mindre bearbetning, som svetsning, vilket även minskar miljöpåverkan. Materialstyrkan kan också förbättras, trots att mindre råmaterial används. En annan avgörande aspekt är att konstruktioner kan spara avsevärd vikt jämfört med konventionella tillverkningstekniker. För oss är det oerhört intressant att arbeta så nära ett företag som Alstom. Vi förväntar oss att snabbt visa många av de fördelar som STILFOLD kan tillföra deras verksamhet, säger Jonas Nyvang, cofounder och CEO, STILRIDE. Alstom ser innovation som en av nycklarna till att minska sin miljöpåverkan. Att skapa värde genom innovation är en del av Alstoms DNA, vilket illustrerar Alstoms ledande position inom industrin. Alstom uppmuntrar också öppen innovation genom att samarbeta med många universitet, forskningscentra, startups och andra intressenter för att stärka sina innovationsförmågor, i linje med Alstoms långsiktiga strategi. Tredje i sitt slag Som en del av sin ambition att ta del av det levande innovationsekosystemet i Sverige och Skandinavien startade Alstom Innovation Station Sweden tidigare i år, den tredje av sitt slag globalt. Alstom håller också på att etablera ett öppet test och teknikcenter för emobilitet inom sitt globala utvecklingscenter för drivlinor och bromskomponenter i Västerås. I det nya samarbetet kommer STILRIDE och Alstom att granska befintliga lösningar hos Alstom för att analysera och identifiera områden där den största effekten kan uppnås. n Källa: Pressmeddelande av Alstom Västra Stambanan Göteborg-Alingsås är Sveriges värsta flaskhals. 70% av kapacitetskonflikterna på hela svenska järnvägsnätet inträffar här. Så har det sett ut de senaste 10-20 åren. I Trafikverkets förslag till långtidsplan åren 2022-2033 föreslås inga investeringar i nya spår på sträckan Göteborg-Alingsås trots att efterfrågan på mer kapacitet är mer än tydlig för fjärr-, gods-, pendel- och regiontrafiken. Järnvägsföreningen i Lerum c/o BAS Hilleforsvägen 2 443 61 Stenkullen www.ilerum.com Jour Dygnet runt • Tel 0707-68 57 48 Tel 018-69 51 24 I Libroringväg 63 I 752 28 Uppsala info@lastoplanering.se www.lastoplanering.se 80 Järnvägsföreningen i Lerum är en politiskt obunden förening. Vi arbetar för att utveckla Västra Stambanan med särskild tonvikt på att lösa flaskhalsproblemet mellan Göteborg och Alingsås. Göteborg-Stockholm 2 timmar och 30 minuter Varför investera 150 miljarder i en ny järnväg mellan Göteborg-Stockholm, när samma nytta kan fås för bråkdelen av detta belopp? Uppgradera Västra Stambanan till fyra spår mellan Göteborg-Alingsås! Den första etappen Göteborg-Floda är kostnadsberäknad till 7-8 miljarder kronor och kan genomföras i närtid. Etappen lokaliseras i en egen korridor och spåren placeras i tunnel vilket ger stora miljövinster. I Partille och Lerums översiktsplaner finns järnvägsreservat redovisade och den lokala opinionen är positiv. Spåren kan stå klara inom 10 år!