Nordisk Infrastruktur 1
NYHETER NYHETER Cando Rail & Terminals Li-Ion bat
teri-elektriskt rangerlok. BILD: CANDO RAIL & TERMINALS Cando har börjat utveckla batteridrivna rangeringslok Den kanadensiska järnvägsentreprenören Cando Rail & Terminals har meddelat att de kommer att utveckla litiumjonbatteridrivna kopplingslok för drift på rangerbangårdar. AV MARKKU BJÖRKMAN Detta projekt syftar till att eftermontera ett icke-nivå-kompatibelt lok med ett batteriframdrivningssystem. Detta kommer att göra det möjligt att utföra alla uppgifter som vanligtvis utförs av ett dieseldrivet lokomotiv utan att man behöver släppa ut växthusgaser. 8 Utvärdering av prestandan När loket har blivit helt eftermonterat kommer Cando att demonstrera och utvärdera dess tekniska prestanda i en verklig växlingsmiljö i Fort Saskatchewan, Alberta. Denna provoperation kommer också att utvärdera prestandan hos lokets stödjande laddningsinfrastruktur. Förhoppningen är att detta projekt ska ge branschkunskap om den framtida utvecklingen av batteridrivna lokomotiv för att därigenom kunna hjälpa industrin att minska sina koldioxidutsläpp. Den totala kostnaden för projektet uppskattas till 4 miljoner kanadensiska dollar. Albertas regering åtar sig 2 miljoner CAD till denna summa genom utsläppsminskningen Alberta's Industrial Transformation Challenge. Smidigare och grönare rangering - Albertas regering finansierar projektet för att hjälpa Cando Rail & Terminals att utveckla ett batteridrivet lokomotiv som anpassas för industriella växlingsoperationer. Detta branschomvandlande initiativ kan drastiskt minska utsläppen av växthusgaser, hjälpa järnvägsleverantörer och industriföretag att flytta produkter smidigt på järnväg när det gäller att nå hållbarhetsmål snabbare, förklarar Steve Bromley, försäljningschef på Cando Rail & Terminals. n Källa: Cando Rail & Terminals NORDISK INFRASTRUKTUR nr 5 2023