Metaller & Gruvor 1
AK T UELL T Jokkmokk Iron Mines får fortsätta pro
vborra i Kallak AV: SIMON MATTHIS FOTO: ORANO Bergsstaten har gett klartecken till prospekteringsföretaget Jokkmokk Iron Mines ansökan om att få fortsätta söka efter malm i Kallakområdet. Det uppger Norrmedia. Detta trots att både Jokkmokks kommun och Sametinget som remissinstanser avstyrkt ansökan. I och med tillståndet får företaget fortsätta leta järnmalm i tre år till i området. – Jag är besviken men jag kan inte säga hur vi går vidare ännu, säger Jokkmokks kommunalråd Roland Boman till Norrländska Socialdemokraten och han beklagar vidare att Bergsstaten orkat vänta några veckor på utslaget i Högsta förvaltningsdomstolen, där ärendet snart ska tas upp. Bolaget Jokkmokk Iron Mines AB är ett helägt dotterbolag till Beowulf Mining, som redan 2013 ansökte om bearbetningstillstånd för en av fyndigheterna i Kallak. ■ Stellantis och Orano i samarbete kring ”svart massa” Sandvik förvärvar tysk mjukvaruleverantör FOTO: ESCO Sandvik har tecknat ett avtal att förvärva Esco GmbH engineering FOTO: CLAUS ABLEITER Urangruvbolaget Orano vill tillsammans med biltillverkaren Stellantis skapa ett samriskföretag kring batteråtervinning – med målet att producera ”svart massa”, ett svart pulver fullproppat med kritiska metaller i en fabrik som Orano vill bygga i Dunkerque i Frankrike. Genom förbehandling av batterier skapas ”svart massa”. Samriskföretaget ska fokusera på just det: mekanisk konvertering av batterier till ett högkoncentrerat aggregat av ädelmetaller. En teknik som företagen framhåller som disruptiv. Stellantis kommer att bli huvudägare i samriskföretaget eller joint venturet, som ännu inte har något namn. Man kommer att samla in uttjänta fordonsbatterier och skrot från batterifabriker i Europa och Nordamerika som råvara i fabriken. ■ solutions consulting, en Tysklandsbaserad leverantör av mjukvara för ”power skiving”, en teknik inom kuggbearbetning. Escos programvarulösningar stöder design, produktion och kvalitetskontroll inom huvudområdet för tillverkning av kugghjul. Företaget kommer att rapporteras i Sandvik Coromant, en division inom Sandvik Manufacturing and Machining Solutions. Power skiving är, enligt Sandvik, en snabbväxande premiumnischmarknad, med starka underliggande drivkrafter såsom den ökande elektrifieringen inom fordonssektorn. ”Detta skifte förändrar tillverkningskraven på kugghjulsmarknaden, och power skiving erbjuder hög produktivitet och flexibilitet samt möjliggör minskade cykeltider jämfört med konventionella bearbetningsmetoder.” – Förvärvet av Esco passar mycket väl in i vårt strategiska fokus att växa inom segment med hög tillväxt, i det här fallet området kuggbearbetning för elfordon, säger Stefan Widing, vd och koncernchef för Sandvik. Esco, grundades 1993, har cirka 17 anställda och huvudkontor i Aachen, Tyskland. Under 2022 omsatte bolaget cirka 14 miljoner kronor. ■ METALLER & GRUVOR 6 20 23 11