Chili nr 2 1
CHILI MAGAZINE KOLL PÅ FRAMTIDEN GÖR VALEN ENKLAR
E FÖR NORRLANDS NIONDEKLASSARE Under vecka 46 fick 2 527 niondeklassare i Norrland information om arbetsmarknad, privatekonomi och entreprenörskap. Syftet var att inspirera ungas drömmar, mål och framtida yrkesval i ett livesänt inspirationsevent; Framtidskoll - bakom initiativet står Ung Företagsamhet i samarbete med Swedbank. Framtidskoll riktar sig till elever i årskurs 9 för att ge inspiration och information om viktiga val, framtiden, självkännedom, jobbkoll, entreprenörskap, och privatekonomi. Projektet drivs av Ung Företagsamhet Jämtland, Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten i samarbete med Swedbank. -Det känns fantastiskt att vi samverkar över regionerna och då når över 2 500 elever under ett och samma event. I Västerbotten deltar 31 procent av eleverna i årskurs 9 och då är 11 av 15 kommuner representerade. Jag vågar nog påstå att det är det största digitala eventet för grundskolan i Norrland och det här är bara början. Planen är att det här ska vara ett årligt inslag till alla elever i årskurs 9 inför deras framtidsval, säger Frida Wimelius, regionchef i Ung Företagsamhet Västerbotten. Med koll på ekonomi kan man påverka sin framtid Under en halvdag fick eleverna delta i tre interaktiva föreläsningar, och i pauserna spelade en dj för att ge extra energi och inspiration. Ett av passen handlade om privatekonomi där man delade tips och råd från Swedbank om sparande och lån och om hur olika val påverkar den egna ekonomin. -Många unga vill lära sig mer om privatekonomi och vi hjälper gärna till! Genom att lära unga att förstå och ta ansvar för sin egen ekonomi kan vi hjälpa dem att påverka sin framtid och nå sina drömmar. Ekonomi behöver inte vara krångligt, det kan till exempel handla om de val man gör varje rast, kväll och helg, sade Therese Viklund, projektledare för samhällsengagemang på Swedbank. 50 chili/nr 2-2020 FOTO: JONAS WESTLING