Framtidens Industri 1
ARTICIFIELL INT ELLIGENS UBOLAGET ANNOTELL arlösa
fordon Av Annika Wihlborg U tvecklingen av självkörande fordon har tagit längre tid än många en gång trodde, och en viktig orsak till det är det dyra och komplicerade arbete som krävs för att samla in data. Här har Annotell utvecklat en innovativ lösning. Annotell grundades 2018 av Oscar Petersson och Daniel Langkilde, två ingenjörsstudenter som fokuserar på fältet deep learning. Bolaget grundades utifrån en frustation över att det var alltför komplicerat och resurskrävande att samla in högkvalitativt data. Redan 2020 kvalade bolaget in på tidningen Ny Tekniks lista över Sveriges bästa teknikstartupbolag. Det senaste året har Annotell gjort framsteg i USA, bland annat i Kalifornien, och fortsatt växa i Tyskland och resten av världen. Använder sig av AI, detaljerad kvalitetsanalys och maskininlärning – Att kvalitetssäkra de perceptionssystem som skall tolka omvärlden åt datorerna i självkörande fordon är en stor utmaning i arbetet med att utveckla självkörande fordon. Det är i dagsläget helt enkelt alldeles för svårt att bevisa att systemen fungerar tillräckligt bra. Med hjälp av AI, detaljerad kvalitetsanalys och maskininlärning gör vi det billigare, snabbare och mer pålitligt att utvärdera prestandan i den typen av system, säger Daniel Langkilde, medgrundare av Annotell. Teknologin är mycket efterfrågad och elfordonsmarknaden är het. I början av februari i år plockade Annotell in ytterligare 220 miljoner kronor i riskkapital i en så kallad A-runda för att kunna skala upp sin utvecklingstakt, bland annat genom att intensifiera sin globala lansering. Totalt har Annotell tagit in knappt 300 miljoner kronor i finansiering sedan starten 2018. Annotell är ett snabbväxande bolag med rötterna i Göteborg. Relativt nyligen har verksamheten flyttat in i nya lokaler på Lindholmen i Göteborg. Annotell har i dagsläget ett sjuttiotal medarbetare, ambitionen är att vara minst etthundra medarbetare i december 2022. Utvecklar framtida industristandard –Vårt mål är att autonoma fordon ska öka säkerheten och då måste bilarna kunna se sin omgivning på ett pålitligt sätt. Det är väldigt svårt att köra säkert med dålig syn. Vår mjukvara gör det möjligt att säkerställa att bilar ser tillräckligt bra. Vi liknar det vid ett ”syntest för bilar som skall skaffa körkort”. Vår ambition är att vår mjukvara ska vara den framtida industristandarden för kvalitetssäkring av perceptionssystem. Den teknologi vi utvecklar till fordonsindustrin kommer sannolikt att kunna tillämpas även inom andra områden framöver, exempelvis inom robotik och logistik. För närvarande fokuserar vi dock fullt ut på fordonsindustrin, säger Daniel Langkilde. u EN NATURNÄRA FRAMTIDSENERGI MED TRADITION t 1900 mindre kraftverk (< 10 MW), 5 TWh/år och 1000 MW effekt, som kan fördubblas i befintliga kraftverk. t De flesta i södra Sverige, där produktions- och överföringskapacitet är begränsade. t Mesta produktionen november – april. Vid förbrukningstoppar 17 % av tillgänglig effekt i SE4. t Bidrar till systemstabiliteten genom rotationsenergi och har stor potential att bidra med reglering till stödtjänstmarknad. t Kan öka beredskapen genom att i krislägen med ö-drift elförsörja kritiska samhällsfunktio ner på tusentals större och mindre orter. t Minskar klimatutsläppen motsvarande 7 % av de svenska (kan öka till 14 % i befintliga kraftverk). t Motverkar extremflöden, är viktiga för vattenförsörjningen, skapar förutsättningar för bad, båtfart, fiske och annan rekreation, vidmakthåller månghundraåriga landskapsbilder samt natur- och kulturmiljöer. www.svenskvattenkraft.se FRAMTIDENS INDUSTRI 1 2022 27