Lokaltidningen Kanalen 1
4 LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM
• NR 01-02 • VECKA 02 • ONSDAG 8 JANUARI • 2020 • ÅRG 25 samhälle &politik notiser Beslut om detaljplan för Resarö Mitt n SAMHÄLLE Under kommunfullmäktigemötet i Vaxholm förra måndagen togs inte bara beslut om nästa års budget. Två detaljplaner röstades också igenom. Det rörde sig dels om tomten Kulan vid Eriksövägen, där det planeras för ett flerbostadshus med ett femtiotal mindre hyresrättslägenheter. Den andra detaljplanen som röstades igenom var den för det område som kallas Resarö Mitt. Diskussion om ny detaljplan för området har pågått i närmare 17 år. – Vi har jobbat under året med att se över planen för att verkligen förankra den. Det känns bra att nu kunna gå vidare med den, säger kommunalråd Malin Forsbrand (C). JA Brand i godisbutik n SAMHÄLLE Strax före klockan fem natten till den 2 januari kom larm om brand i butiken Godis 500 sorter på Rallarvägen i Åkersberga. Räddningstjänst hade då fått samtal om svart rök från butiken. Vid åttatiden på torsdagsmorgonen var brandförsvaret och polisen fortfarande på plats. Enligt uppgift från polisen senare på dagen ska övriga butiker i byggnaden ha klarat sig från brandskador. – Vi har gjort förhör och spärrat av ytorna kring butiken. Nu kommer det att göras en teknisk undersökning på platsen, säger Per Åkermark, operativ koordinator inom polisområde nord. Vad som orsakat branden är oklart. – En förundersökning har inletts. Vi spekulerar inte utan förhåller oss till den fakta som kommer ur den tekniska undersökningen. IH Misshandel utanför Åkersberga centrum n SAMHÄLLE Vid 18:30-tiden på nyårsafton misshandlades två män med ett vasst föremål. Händelsen skedde utomhus, utanför Åkersberga centrum. Den som påträffade de misshandlade personerna och larmade polisen, ska också ha sett flera mörkt klädda personer springa från platsen i samband med händelsen. De båda misshandlade männen hade skador i bålen och fördes till sjukhus med ambulans. Flera polispatruller och hundpatruller kom till platsen som spärrades av under någon timme. Patrullerna sökte igenom området och höll vittnesförhör under kvällen. En förundersökning om försök till mord är inledd. I skrivandets stund har ingen initialt gripits för brottet. IH EFTERSOM ROSLAGSBANAN HAR EN UNIK SPÅRVIDD på endast 891 mm så måste alla tester i spår och all intrimning av de nya tågen ske på plats. De tåg som idag rullar på Roslagsbanan började komma i trafik 1988. Foto: anders G Jakobsson Nya tåg på väg till Roslagsbanan Med beräknad start 2022 kommer Roslagsbanans resenärer att kunna få njuta av en helt ny typ av tåg. Totalt har det beställts 22 tåg av den nya typen, som heter X15p, och det första tåget kommer till Sverige redan under hösten 2020. Men innan resenärerna kan få tillgång till tåget måste det testas och trimmas in. Eftersom Roslagsbanan har en unik spårvidd på endast 891 mm så måste alla tester i spår och all intrimning av de nya tågen ske på plats. Även den nya depån i Vallentuna ska trimmas in för att kunna ta emot de nya tågen. – Nuvarande tåg, X10p, närmar sig den ”tekniska livslängden” och behöver fasas ut så småningom men den leverans av 22 stycken X15p som kommer är för att vi ska kunna förstärka och utveckla trafiken, inte för att ersätta de gamla tågen. När de gamla tågen X10p i framtiden tas ur trafik måste fordonen ersättas med nya och trafikförvaltningen har en option på ytterligare 45 stycken X15p, säger Aleksander Krajisnik, presskommunikatör på Trafikförvaltningen för region Stockholm. Den leverans av 22 stycken X15p som kommer är för att vi ska kunna förstärka och utveckla trafiken, inte för att ersätta de gamla tågen. 1988 började de första tågen som vi har idag att trafikera Roslagsbanan. Både de gamla och de nya tågen består av tre vagnar, men till skillnad från de gamla tågen, där vagnarna är separerade från varandra, kan man i den nya modellen röra sig genom hela tåget. Varje tåg har 162 sittplatser men kapacitet av totalt 300 resenärer. De nya tågen är delvis byggda i aluminium, vilket ger en lägre vikt och en högre accelerationsförmåga, vilket också resulterar i ett energisnålt tåg med låga driftskostnader. Interiören beskrivs som ljus och luftig med både direkt och indirekt belysning. I varje tåg finns det 43 eluttag där resenärerna kan ladda sina mobiltelefoner. De luftkonditionerade vagnarna är också speciellt anpassade för svenska vinterförhållanden. Det kommer även att bli lättare att hitta de prioriterade sittplatserna för den som har behov av att sitta ner hela resan eftersom de sätena är helt klädda i gult tyg, till skillnad från de övriga sätena som har blått tyg. Alla dörrar har fotsteg som kan skjutas ut vilket gör att avståndet mellan vagn och plattform minskar. Det gör det säkrare med av och påstigning, framför allt då tågen står i en kurva vid stationen. Innanför tre av de sex dörrparen i varje tåg finns det extra utrymme för barnvagnar, rullstolar eller skrymmande bagage. Roslagsbanan har dagligen cirka 50 000 påstigande resenärer och trenden växer. Med fler dubbelspår och nya tåg kan kapaciteten öka och resenärerna få en högre och jämnare turtäthet. 2024 beräknas alla de nya 22 tågen vara levererade och i trafik på Roslagsbanan. Anders G Jakobsson redaktionen@fixmedia.se TIPSA REDAKTIONEN! Du är alltid välkommen att tipsa redaktionen eller skicka in egna texter och bilder. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material samt att korta ner texter. E-post: redaktionen@fixmedia.se X15p kallas de nya tågen som beräknas komma i trafik på Roslagsbanan under 2022. iLLustration: sL Interiören i de nya tågen beskrivs som ljus och luftig med både direkt och indirekt belysning. I varje tåg finns det 43 eluttag där resenärerna kan ladda sina mobiltelefoner. iLLustration: sL Innanför tre av de sex dörrparen i varje tåg finns det extra utrymme för exempelvis barnvagnar eller rullstolar. De prioriterade sätena är gula och de övriga blå. iLLustration: sL