1177 Vårdguiden 1
Dina synpunkter är viktiga Som patient har du rät
t att bli bemött med respekt av persona el n i hälso- och sjukvården. Du ska få en bra vård av god kvalitet. Vårdpersonalen ska oc sk å ge dig den information du behöver för att kunna vara delaktig i din v rå d. TEXT ANNA J S ÖKVIST Om du inte är nöjd med den vård som du fått eller är missnöjd med bemötandet, har du rätt att klaga och lämna synpunkter. Det kan vara bra att be om ett skriftligt svar för att i lugn och ro kunna läsa svaret och undvika missförstånd. Klaga direkt hos vårdpersonalen Det är bra att i första hand vända sig direkt till den läkare eller annan vårdpersonal som har undersökt och behandlat dig. Ofta kan missförstånd och oklarheter redas ut på det sättet. Du kan också vända dig till verksamhetschefen vid den enhet som du besökt. Vill du klaga på kommunal hälso- och sjukvård, till exempel hemsjukvård, vänder du dig till kommunens medicinskt ansvariga sjuksköterska, även kallad mas. Patientnämnden tar emot klagomål Om ditt problem kvarstår, eller om du vill vända dig till en fristående instans, kan du kontakta patientnämnen. Där kan du få råd och stöd, lämna synpunkter, klagomål och få information om dina rättigheter inom hälsooch sjukvården och tand vården. Du kan ta upp frågor som gäller 1177 Vårdguiden nr 3 2016 till exempel bemötande, medicinering, avgifter, sekretessfrågor och vårdgaranti. Det kostar inget att vända sig till Patientnämnden och du kan framföra dina synpunkter skriftligt eller per telefon. Patientnämnden avgör inte om sjukvårdspersonalen begått något fel utan handlägger ärendet som sedan går vidare till verksamhets ansva riga i vården eller till Inspektionen för vård och omsorg, ivo. IVO – Inspektionen för vård och omsorg Om du inte är nöjd med de svar som du har fått från vården eller patientnämnden, kan du i vissa fall gå vidare och göra en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg, ivo. Patientförsäkringen Om du har fått en vårdskada kan du ansöka om att få ersättning för sveda och värk och för invaliditet. Det kan till exempel vara om du smittats vid en behandling, att du fått felaktig diagnos eller felaktig ordination av läkemedel. För att kunna få ersättning måste skadan anmälas till Löf, Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag. Läs mer och hämta blanketter på lof.se. Läkemedelsförsäkringen Om du skadats av att ett läkemedel gett oväntade biverkningar gäller Läkemedelsförsäkringen, lff. Naturläkemedel eller homeopatiska läkemedel omfattas inte av försäkringen. Vanligtvis får du inte ersättning för skador som beror på välkända biverkningar eller om läkaren informerat dig om riskerna med läkemedlet. Du anmäler skadan genom en blankett på Läkemedelsförsäkringens webbplats lff.se. Det går även att få en blankett från patientnämnden. Patientforum hjälper dig rätt Patientforum är en plats där du kan ställa frågor, lämna synpunkter eller få information om hälsooch sjukvården. Patientforum kan även hjälpa dig att få kontakt med patientnämnden eller göra en anmälan till patientforsäkringen. Om du inte är nöjd med vården är det viktigt att du talar om det. Patientforum förmedlar dina synpunkter direkt till berörda verksamheter och återkopplar till dig. Patientforum Huvudentrén, Centralsjukhuset i Karlstad. Måndag – fredag 13 – 15. Hösten 2016 öppnar patientforum på Sjukhuset Arvika och under våren 2017 på Sjukhuset Torsby. Du kan också få svar på dina frågor genom att ringa landstinget på telefon 054-61 50 00 så blir du kopplad till rätt handläggare. Hit kan du vända dig Patientnämnden i Värmland E-post patientnamnden@liv.se Telefon 054-61 42 15, vardagar 10 – 11.30, 13 – 14.30. Inspektionen för vård och omsorg, IVO Telefon 010-788 50 00 Måndag, onsdag – fredag 9 – 12, 13 – 16. Tisdag 9 – 12, 13 – 15 På IVO:s upplysningstjänst för privatpersoner kan du via ett webbformulär ställa frågor, komma med synpunkter och lämna anonyma tips på missförhållanden. Om du vill klaga på vård eller omsorg, kontakta gärna IVO:s upplysningstjänst inför din anmälan. ivo.se/for-privatpersoner MER INFORMATION 1177.se under fl iken Regler och rättigheter. lof.se lff .se 21