Götenehus Group Hållbarhetsredovisning 2021 1
HÅLLBARHETSREDOVISNING Väsentlighetsanalys och in
tressenter Väsentlighetsanalysen identifierar de hållbarhetsfrågor som är väsentliga för oss och vi för en löpande dialog med intressenter som aktieägare, medarbetare, kunder och leverantörer. Väsentlighetsanalysen baseras på en sammanställning av information från intervjuer med nyckelpersoner, interna utredningar, värdering av miljöfaktorer och lagkrav inom hållbarhetsområdet. Det är viktigt att hålla en öppen dialog med omvärlden och vara lyhörd för kunders och andra intressenters åsikter och önskemål i olika frågor. Götenehus har en löpande dialog med aktieägare, medarbetare, kunder, leverantörer och andra intressenter som en del i det dagliga arbetet. INTRESSENTER OCH VIKTIGA FRÅGESTÄLLNINGAR Aktieägare Genom en långsiktig och ekonomisk hållbar utveckling kan Götenehus säkra medel för att utveckla verksamheten och skapa avkastning till våra ägare. Dialogen med ägarna sker genom delårsrapporter, årsredovisningen, styrelsemöten och årsstämma. Medarbetare Genom att vara en attraktiv arbetsgivare som lever efter våra kärnvärden; Inbyggd omtanke – trygghet, kvalitet och nytänkande, skapar vi en arbetsmiljö som inbjuder till delaktighet, engagemang och stolthet. Tillsammans utvecklas vi som medarbetare genom dialog vid till exempel medarbetarsamtal, utbildning, uppföljning av tillbud och olyckor samt samarbete med våra fackliga organisationer. Kunder Långsiktiga och goda kundrelationer ger oss en bra grund för ekonomiska, sociala och hållbara lösningar som gynnar hela samhället. Vår kundgrupp är bred och inkluderar enskilda bostadsköpare och professionella bostadsbyggare, såväl privata som allmännyttiga. Genom att ständigt föra en dialog med våra kunder utvecklar vi vårt erbjudande, vår service och leverans. Vi bevakar vår omvärld och utvärderar regelbundet våra kundrelationer och mäter vår utveckling. Leverantörer Vi strävar efter hög affärsmoral med långsiktiga och ansvarsfulla relationer till våra leverantörer och underentreprenörer. Tillsammans med våra partners vill vi följa internationella konventioner, lagar och kundkrav. En hållbar leverantörskedja skapar hög kvalitet och resurseffektiva produkter och processer. Samhället Resultatet av vår verksamhet genererar värden för samhället i första hand i form av bostäder, men vi bidrar även lokalt som arbetsgivare och stödjer samhällsfunktioner såsom skola och utbildning. Vår resurssnåla produktion bidrar även till att verka för en hållbar miljö. VIKTIGA HÄNDELSER UNDER 2021 Coronapandemin Coronaviruset fortsatte att hålla greppet om hela samhället under året. Vi följde myndigheternas rekommendationer vilket bland annat innebar att de medarbetare som hade möjlighet jobbade hemifrån. Vi fokuserade särskilt på att skapa en smittsäker arbetsplats för de medarbetare som inte kunde jobba hemifrån. Tack vare omtanke och omsorg om varandra har produktionen inte behövt minskas på grund av smittan under något tillfälle under året. Faktum är att pandemin inte har begränsat kontakterna med våra kunder, produktionen eller våra leveranser. Vi är stolta över att ha kunnat utveckla vår verksamhet, uppnå våra mål – och i flera fall överträffat dessa – trots coronavirusets påverkan på samhället omkring oss. Affärssystem Under 2021 har implementeringen av vårt nya affärssystem fortsatt. Det nya affärssystemet underlättar för oss att skapa bättre styrning och uppföljning av våra affärsdrivande processer. Resultatet ska ge våra kunder en bättre produkt med minskat avtryck på miljön. I hela vår verksamhet kommer förbättringsarbetet vara i fokus. Nytt logistikcentrum Vi har också byggt om vår lager- och utlastningshall för att skapa en bättre arbetsmiljö för våra medarbetare. Det ger oss helt nya förutsättningar till lagerstyrning och kontroll tillsammans med det nya affärssystemet. En förbättrad logistik genom hela värdekedjan kommer att ge kunden en kortare leveranstid vilket sparar kapital i alla led. Förbättringsarbetet i hela vår verksamhet kommer att vara vårt fokus. Organisationsförändringar Samarbetet med Lernia har gett oss mycket goda möjligheter att anpassa kapaciteten inom produktionen för att kunna möta efterfrågan samt skapa flexibilitet inför förändringar i efterfrågan. Vi har också ökat kapaciteten inom övriga områden för att kunna möta behovet och kundens förväntningar. 32