Götenehus Group Hållbarhetsredovisning 2021 1
HÅLLBARHETSREDOVISNING Sociala förhållanden Vår a
rbetsmiljö ska präglas av öppenhet och alla individer ska behandlas jämlikt och med respekt. Arbetsplatsen ska vara säker och trivsam. Inbyggd omtanke visar riktningen för ett medvetet agerande gentemot medarbetare, kunder, leverantörer och samarbetspartners. Att arbeta på Götenehus ska vara positivt, utvecklande och trivsamt. På såväl företags- som individnivå värnar vi om en god arbetsmiljö med hänsyn till det arbete vi utför. Götenehus arbetar för att erbjuda en attraktiv arbetsplats för att behålla, utveckla och attrahera kompetent och engagerad personal. Vi är övertygade om att vårt hållbarhetsarbete bidrar till att lyfta fram vårt anseende som en attraktiv arbetsgivare och kan stärka stoltheten hos våra medarbetare. De största riskerna vi ser inom området personal är om vi inte kan kompetensförsörja organisationen med rätt kompetens och därför inte kunna leverera enligt kundens efterfrågan. Som arbetsgivare följer vi alltid arbetsrättsliga lagar och kollektivavtal för personal och verksamhet. De frågor som är av särskild vikt för oss är arbetsmiljö, hälsa och jämställdhet, mångfald och likabehandling. ARBETSMILJÖ Götenehus har under året tillsammans med skyddsombud och huvudskyddsombud fortsatt att utveckla arbetsmiljöarbetet genom aktivt samarbete med bolagets skyddsorganisation. Arbetsmiljön i vår verksamhet ska vara sådan att de som arbetar hos oss inte ska drabbas av ohälsa eller komma till skada på grund av arbetet. Det är också viktigt att medarbetare trivs och kan utvecklas både yrkesmässigt och som individer. Vår arbetsmiljö ska präglas av öppenhet och alla individer ska behandlas jämlikt och med respekt. Arbetsmiljöarbetet ska genomsyra alla beslut som fattas och alla aktiviteter som genomförs. En risk- och konsekvensanalys ska genomföras vid förändringar i vår verksamhet. Vi strävar efter att ingen kränkande särbehandling ska finnas och om någon medarbetare ändå upplever kränkande särbehandling utreds detta direkt och en åtgärdsplan upprättas för att komma till rätta med detta. Vi strävar efter att hela tiden förbättra vår arbetsmiljö såväl organisatoriskt och socialt som fysiskt. Det gör vi genom skyddsronder som genomförs av vår företagsrepresentant tillsammans med förtroendevalda skyddsombud. Genom att rapportera och utreda olyckor som inträffar utreds och åtgärdas grundorsaker och/eller risker i arbetsmiljön. Uppföljning sker sedan i vår gemensamma skyddskommitté för funktioner i fabrik och kontor. Tillbud och olyckor Tillbud och olyckor rapporteras via ett internt system. Under 2021 har 85 tillbud och 26 olycksfall rapporterats. Våra insatser inom skyddsområdet med utbildning och hjälpmedel ger god effekt då rapporteringen av tillbud har ökat från 22 till 85. Detta ger oss ett bra underlag att förbättra de områden där risker finns och tillbud har uppstått. Antalet olycksfall har ökat från 18 till 26. Under sommaren 2021 inträffade en allvarlig olycka som rapporterades till Arbetsmiljöverket. Efter en tids sjukfrånvaro och rehabilitering är vår medarbetare tillbaka på arbetsplatsen igen. Genom rotorsaksanalys och korrigerande åtgärder samt utredning från Arbetsmiljöverket har vi eliminerat den tidigare risken och en liknande olycka ska inte kunna inträffa igen. Fokus på arbetsmiljöarbetet Genom den organisationsförändring som genomfördes har vi kunnat lägga större fokus på arbetsmiljöarbetet vilket syns i den förbättrade tillbudsrapporteringen. Baserat på de rapporterade tillbuden och vår riskbedömning har vi under året förstärkt skyddet för medarbetare och besökare och utökat kravet på skyddsutrustning med skyddsglasögon i de hallar där vi arbetar med spikpistoler. När det gäller utomhusmiljö och transportvägar inom vårt område har vi planerat för att särskilja transporter från gång- och cykelvägar. Flödet av lastbilar har lagts om och förtydligats för att minska risker för olycksfall. Säkerheten på arbetsplatsen har höjts ytterligare då vi har stängt våra grindar för obehöriga, samt styr in- och utfarter till vårt område. I Götenehus verksamhetssystem finns arbetsinstruktioner där olika moment i produktionen beskrivs. Särskild vikt har lagts vid att analysera risker och beskriva dessa för att undvika och förebygga arbetsskador. Vi utbildar våra medarbetare inom exempelvis ställningsbyggnad, travers och heta arbeten för att försäkra oss om en säker arbetsmiljö. Vi följer vår policy för riskbruk/missbruk och stöttar medarbetare i rehabilitering och behandling. Våra lokaler är utrustade med hjärtstartare och många av våra medarbetare är utbildade att utföra hjärt-lungräddning. Arbetsmiljön på byggarbetsplatsen är också viktig för Götenehus, vi värnar om att alla medarbetare ska ha en säker och trivsam arbetsplats. Det ställs krav på entreprenörer att städa efter sig och hålla arbetsplatsen ren, som ett led i att skapa en säker och trivsam arbetsplats. Inom koncernbolaget Götenehus Entreprenad AB sammanställs en KMA-pärm till varje arbetsplats. Den innehåller checklistor, egenkontroller och arbetsmiljöinformation med mera. Dessa ska följas för att skapa en säker och trivsam arbetsplats. ”En bra och trivsam arbetsmiljö är en förutsättning för att vi ska kunna vara en attraktiv och konkurrenskraftig arbetsgivare.” Andreas Gustafsson, VD och koncernchef 36