HG 2020 Årsredovisning Svenska 2 1
Möt en del av vår t team År 2020 kommer gå till h
istorien som ett annorlunda år med nya förhållningssätt samt nya sätt att agera och arbeta på. Vi har flera olika centrala stödfunktioner som kompletterar, stöttar och bistår hela vår organisation genom sina specifika kompetenser. För att få en större inblick i hur vi har hanterat nya utmaningar och även hur synen på den närmaste framtiden ser ut, har vi låtit ett par av våra nyckelpersoner svara på två frågor. 1. Vilka höjdpunkter och prestationer vill du lyfta för din organisation under 2020? 2 . Hur ser framtidsutsikterna ut? 2020 har varit ett speciellt år på många sätt, och för att kontra osäkerheten på marknaden har vi gjort flera taktiska ingrepp i vår marknadsföring under året. Vi har bibehållit vårt strategiska fokus att positionera oss som den enda aktören med möjlighet att matcha varje kunds unika behov med en oslagbar bredd i sortimentet. Samtidigt har vi lyckats göra snabba taktiska kampanjer vid rätt tidpunkt och för rätt varumärke. John War f vinge Marknadschef Jag är väldigt stolt över hur väl både vår koncerngemensamma marknadsavdelning, likväl som lokala marknadsteam i våra olika bolag lyckats med båda dessa utmaningar! En grund för våra framgångar under året är att vi kommit långt med vår digitala marknadsföring och utvecklingen av digitala gränssnitt som hemsidor och kundchattar, samt att vi gör majoriteten av allt arbete in house med egen personal. Detta är styrkor vi kommer fortsätta bygga på även under 2021 i syfte att utveckla vår förmåga som koncern på alla de marknader där vi verkar. Samtidigt är det också avgörande att vi kombinerar koncerngemensamma initiativ med den lokala kompetens som möter våra kunder på daglig basis. Vi har goda förutsättningar att fortsätta vår positiva utveckling även kommande år. HR-avdelningen har under 2020 infört en process för People Performance Process (PPR) och ett verktyg för digitalt stöd med syfte att utveckla organisationen och verksamheterna genom individen, en utveckling som sker mellan samspelet chef och medarbetare. Char lotte Mar t insson HR-chef I och med Covid-19 har HR har under året agerat expertstöd till verksamheten och har samtidigt många nya arbetsuppgifter och frågeställningar. Som vid alla kriser, stora som små, har kommunikationen varit A och O för att medarbetarna ska känna sig trygga med att frågor hanteras på ett bra och professionellt sätt. En online-krisportal upprättades med tydliga handlingsplaner om hur verksamheten ska agera i olika krissituationer som stöd för chefer och medarbetare i oväntade och allvarliga händelser. Ett HR-initierat projekt har under hösten 2020 påbörjats med att uppdatera och digitalisera verksamhetens guidelines. Projektet inleds med de guidelines som är kopplade till kundmötet, det vill säga bilförsäljningen och servicemarknaden. Ett fokus för 2021 kommer vara att fokusera på rekryteringsprocessen för att förbättra upplevelsen för den som söker jobb hos oss, men också att öka träffsäkerheten för att anställa rätt person. En utbildningsinsats är planerad under året i kompetensbaserad intervjuteknik för rekryterande chefer, samtidigt som vi har infört en tydlig metod för bakgrundskontroller. 12 HEDIN GROUP AB / ÅRSREDOVISNING / 2020 01. ÅRET I KORTHET