HG 2020 Årsredovisning Svenska 2 1
Risker Medarbetare Bilförsäljning är beroende av
konjunkturutvecklingen och skapar en känslighet i koncernens försäljningsutveckling. För att reducera känsligheten i lönsamhet krävs effektiva processer och kontroll på lagersituationen. Avtalen med generalagenterna är rullande tvåårsavtal eller femårsavtal. Det innebär att det är nödvändigt med en god relation mellan generalagent och återförsäljare och att bygga långsiktiga samarbeten. Hedinkoncernen har som mål att vara en viktig samarbetspartner till respektive generalagent och bygga förtroende mellan parterna. Att skapa ett helhetskoncept med finansiering, försäkring, service, kort och olika möjligheter till ägarformer bidrar till ökad kundlojalitet. Genom ett brett utbud av varumärken minskar även de risker som uppstår genom en alltför stor exponering på enskilda varumärken. Samtidigt har de senaste årens expansion i huvudsak skett inom premiumsegmentet och på delvis nya väl fungerande marknader vilken gjort det möjligt att sprida riskerna på ett positivt sätt. Genom koncernens verksamhet inom flera delar av bilbranschen som försäljning, verkstäder, hyrbils- och reservdelsområdet skapas möjlighet att bredda och sprida riskerna. Utbrottet av Covid-19 har från mars 2020 påverkat vår verksamhet. Osäkerheten på hur samhället skulle påverkas har orsakat en nedgång i ekonomisk aktivitet och den långsiktiga påverkan på koncernens verksamhet är fortfarande osäker. De viktigaste riskerna som följer med den osäkra situationen är följande; - Efterfrågan: Även om påverkan hittills varit begränsad jämfört med flera andra detaljhandels-branscher finns en risk att konsumtionen av kapitalvaror, inklusive bilar, minskar till en betydligt lägre nivå över en längre tid. Besparingspaket är lagda för att möta risken för en sådan utveckling. - Lagervärden: Vid ett överutbud i marknaden finns en risk för prisjusteringar nedåt i bilpriser. Vi analyserar kontinuerligt befintligt lager och inbyten för att aktuellt lager skall vara konkurrenskraftigt. - Leveransförmåga: Flertalet bilfabriker och deras underleverantörer har varit stängda under året vilket har påverkat leveranser av vissa komponenter. Detta kan kortsiktigt påverka vår leveransförmåga genom förskjutna leveranser. - Finansiering och likviditet: Om nedgången blir långvarig finns en risk att refinansiering av nuvarande kreditportfölj inte kan ske. Det sker en löpande dialog med våra kreditgivare för att säkerställa ett långsiktigt samarbete. I våra nuvarande lånevillkor finns inga särskilda covenanter som påverkar finansieringen negativt. Kvalitets- och miljöarbete Målsättningen med koncernens systematiska kvalitets- och miljöarbete är att det dagliga arbetet genomsyras av omsorg om miljö, hälsa och kvalitet och att våra arbetsplatser upplevs utvecklande och stimulerande för alla medarbetare. Med engagerade och ansvarstagande medarbetare och ledare stärks företagets konkurrenskraft och varumärke. Majoriteten av anläggningarna inom Hedin Bil är certifierade enligt ISO 9001:2015 och ISO 14001:2015. Vårt arbete sammanfattas med att; - Vi överträffar kunders förväntningar - Vi minskar vår miljöbelastning genom samverkan - Vi överträffar externa krav - Vi tar ansvar - Vi har en tydlig ansvarsfördelning - Vi har hög kompetens Vi fortsätter vårt fokus på att utveckla ledarskapet inom organisationen och driva företaget framåt för att stärka varumärket Hedin Group som arbetsgivare. Målet är att vi genom dessa insatser skapar en organisation där medarbetarna präglas av trivsel och kompetens i sin yrkesroll. Basen i allt vårt arbete är Trygghet, Trovärdighet och Tillgänglighet. Under året har fokus även varit utbildningsinsatser för våra chefer och medarbetare för att möta nya teknologier och digitala trender, utveckling av vårt introduktionsprogram för våra olika yrkesbefattningar, fortlöpande uppföljning av och insatser för att minska personalomsättningen samt att fortsätta arbetet med att tydliggöra både struktur och kultur med syfte att stärka organisationens kundfokus, kvalitet och konkurrenskraft på en snabb och föränderlig marknad. Omsättning och resultat Omsättningen för 2020 uppgick till 27 526 Mkr (25 971 Mkr), en ökning med 6 %. Resultatet före skatt uppgick till 561 Mkr (82 Mkr) och nettoresultatet till 447 Mkr (51 Mkr). Stora kostnader har tagits i samband med flytt av verksamhet och öppning av nya anläggningar. Resultat justerat före jämförelsestörande poster uppgick till 526 Mkr (172 Mkr). Jämförelsestörande poster (Mkr) Resultat exkl jämförelsestörande poster Rearesultat och värdeförändringar Externa entreprenadprojekt Negativ goodwill Kostnader hänförliga till 2018 Strukturkostnader Redovisat resultat före skatt 2020 526 38 -14 45 0 -34 561 2019 172 0 0 0 -28 -62 82 Finansiell ställning Per 31 december 2020 uppgick likvida medel samt kortfristiga placeringar till 374 Mkr (285 Mkr). Tillsammans med outnyttjad checkkredit fanns en betalningsberedskap på 1 184 Mkr (586 Mkr). Koncernens balansomslutning uppgick till 18 022 Mkr (16 891 Mkr). Årets investeringar i materiella och immateriella anläggningstillgångar samt rörelseförvärv uppgick till 1 136 Mkr (1 547 Mkr). Moder företaget Hedin Group AB:s verksamhet består i allt väsentligt av att förvalta och utveckla ägandet i befintliga dotterbolag. Resultat efter finansiella poster uppgick till -49 519 kkr (-204 311) och årets nettoresultat uppgick till 47 108 kkr (-149 240). Förslag till vinstdisposition Till årsstämmans förfogande i moderbolaget står: Balanserat resultat Årets resultat Summa 990 314 kkr 47 109 kkr 1 037 423 kkr Styrelsen föreslår att till förfogande stående vinstmedel disponeras enligt följande: Balanseras i ny räkning Summa 1 037 423 kkr 1 037 423 kkr Vad beträffar företagets resultat och ställning i övrigt, hänvisas till efterföljande resultat- och balansräkningar med tillhörande bokslutskommentarer. 62 HEDIN GROUP AB / ÅRSREDOVISNING / 2020