HG 2020 Årsredovisning Svenska 2 1
Finansfunktionen består av Treasury, Group accoun
ting, samt även shared service center med ekonomiavdelning för en stor del av de svenska bolagen. Koncernen är i ständig förändring och det är viktigt att hantera dessa förändringar med allt från nya anläggningar i befintliga bolag, till förvärv både i Sverige och på de övriga marknaderna. Per Mår tensson CFO Covid-19 har medfört att det under året varit ökad fokus på likviditet och kostnadskontroll för att säkerställa att vi har tillräcklig handlingskraft beroende på hur marknaden utvecklar sig, innebärande bl.a. tätare likviditetsprognoser. Ett nytt affärssystem, Pinewood, installerades i slutet av 2019 i ett av de svenska bolagen, och under året har arbetet fortsatt att utveckla och förbättra processerna kring detta. Vi har även gått vidare och installerat systemet i ytterligare två bolag i Norge under hösten. Även övriga processer har förbättrats under året, bl.a. ett nytt betalsätt för verkstäderna vilket innebär att betalning kan ske på distans i förväg och därmed snabbare handläggning när bilen ska hämtas. Globalt inköp inom Hedin Group arbetar koncernövergripande med strategiska upphandlingar av indirekt material och tjänster. För Hedin Group har avdelningen implementerat kategoristyrt inköp och påbörjat en digitaliseringsresa, vilket effektiviserar hela upphandlingsprocessen. Anna-Kar in Höi jer Inköpschef Inköp har under året ökat samarbetet med Hedin Fastighet och Tuve Bygg och därigenom genomfört branschspecifika upphandlingar, vilket genererat besparingar utöver satta mål. Digitaliseringen kommer att minska intern administration samt ge en ökad transparens gällande leverantörer, avtal, KPI:er och besparingar för koncernen. Under 2021 kommer digitaliseringsprojektet att slutföras. Upphandlingsprocessen baserad på kategoristyrt inköp utvecklas med fokus på nya produktområden. Med stöd av Inköpscontroller, som är en ny roll inom inköp, ska alla bolag i koncernen införlivas i inköps systemstöd. Detta för att uppnå bästa möjliga synergi. Inom ramen för vårt systematiska miljöarbete är det vårt energieffektiviseringsprojekt som fortsätter generera stora besparingar, inte minst ekonomiskt, samt vårt arbete för ökad materialåtervinning inom avfall. Conny Hansson Kvalitet & Hållbarhetschef Digitalisering av utbildningar inom kvalitet, miljö, hälsa och säkerhet samt utveckling av vår metodik för kundorienterad verksamhetsutveckling med nytt digitalt verktyg för självskattning av lokala verksamheters mognadsfas inom verksamhetsstyrning. Långsiktig framgång kräver att rätt saker görs på rätt sätt vilket innebär fortsatt arbete med att stödja våra verksamheter i deras utveckling inom kvalitet, miljö, hälsa och säkerhet samt arbetet med att höja kundnöjdheten och kundlojaliteten. Vi ser också en stor potential i att fortsätta utveckla vårt hållbarhetsarbete inom koncernen. HEDIN GROUP AB / ÅRSREDOVISNING / 2020 13 01. ÅRET I KORTHET