NG Gbg 1
Musik Krönika ”EN SHOWGIRL ÄR NÅGOT DU KÄNNER I D
IG SJÄLV” Debutalbumet Die Another Day resulterade i ett P3 Guld pris för Årets Pop. Snart släpper Beatrice Eli livealbumet från hennes föreställning Showgirl som visades på Dramaten i vintras. I sällskap av sin hund Rexi Elvira Käft berättar hon öppenhjärtligt om föreställningen, musikbranschen och samarbetet med Cherish Label. TEXT OCH FOTO: ANNIKA VON SYDOW MED EN SMINKSTATION, glitter och dansare i foajén förvandlades Dramaten till en magisk plats när Beatrice Eli uppträdde med Showgirl i mitten av december. Det är en föreställning som är inspirerad av mexikanska showgirls, kvinnoöden och revansch. – Idén bakom Showgirl kom från att jag och min art director- och projektledare Minda Jalling hade många samtal där vi pratade om vad jag känner kring musikbranschen, det jag skapar och mitt artisteri. Vi återkom hela tiden till att prata om showgirls. I samma veva såg jag en mexikansk dokumentär om showgirls i 60-årsåldern som jag blev så sjukt tagen av, för den visade hur vanligt kvinnoöde det är att som entertainer bli kasserad efter en viss ålder. Trots att jag är hälften av deras ålder kunde jag känna igen mig i det. Då blev det så tydligt att jag ville göra något som känns som en blandning av den sista spelningen man någonsin gör och den första i en ny era, revanschen. Vad tror du det var i den dokumentären som du kunde identifiera dig med? – När man är ny och fräsch så är det lättare för andra personer att applicera vad de tycker att du ska vara eller vem de tror att du kan bli. Ju äldre du blir desto mer fast blir du i din person, och får mer koll på vad du vill och säger ifrån mer. 70 E NÖJESGUIDEN | NR 4, 2019 CORDS, STOCKDär upplever jag att det blir svårare i musikbranschen, även om du är super etablerad är det så lätt att fasas ut. Det har inte hänt mig på ett extremt sätt och det är inte min största sorg. Men jag har tänkt mycket på att det kommer hända mig när som helst utan att jag fattar det. Då är det över, och det är en jätteläskig tanke. SEDAN EN TID tillbaka är Beatrice Eli oberoende artist och kommer att släppa livealbumet i samarbete med Cherish Label – ett skivbolag med en tydlig ideologisk inriktning. Allt förutom mastring, det vill säga produktion, låtskrivare, sång och musik är producerat av kvinnor och icke binära personer. Hur känns det att släppa livealbumet tillsammans med dem? – Det känns jättespännande, jag har länge velat jobba med Evelina Åslin som är grundare för Cherish. Jag tror på hennes förmåga och sådana här separatistiska inslag i branschen för att förändra. Att använda sig av skivbolag i praktiken tycker jag är bra. Däremot tycker jag det är fel hur de stora skivbolagen gör kontrakt, tar procent och bestämmer hur länge kontrakten gäller. Den biten tycker jag är gammaldags och behöver uppdateras. Vi börjar prata mer om samhällets ständiga, desperata sökande på det nya och fräscha, och hur det även speglar musikbranschen. – Jag tror att åldersaspekten spelar stor roll, det är alltid det nyaste som är mest intressant. Det är svårt att tänka att en kvinna dels sjunger och dansar men också regisserar videos, gör sin musik och skriver. Man tänker att vi inte klarar av allt det här samtidigt så man fokuserar på en grej. I mitt fall har det fokuserats jättemycket på min sexualitet. 2014 var det så häftigt och spännande och jag stod för det. Nu är det inte så längre, finns det inget mer som är intressant med mig då? Hur man brandar kvinnliga artister är nog inte så snällt, det blir ett väldigt ensidigt porträtt. FÖRESTÄLLNINGEN ÄR EN musikalisk berättelse kombinerad med låtar från hennes tidigare EP och helt nyskriven musik. Det finns även en ny version av låten Girls som blivit väldigt hyllad. Den heter Girls at minne och Beatrice Eli beskriver den som ”en liten gråtfest”. – Showgirl gick i tre sektioner kan man säga. En stjärna föds och etablerar sig. Därefter kommer sorgen och fördärvet av fame. Sedan slutar den i någon slags triumf som ändå är sorgsen, ett pepptalk till mig och alla som var där. På spelningen lyfte jag fram vissa kärnämnen som jag kände just då. Det ena är en spark mot alla sociopater och psykopater jag träffat i den här branschen. Allt jag trott på som inte stämde och det desperata behovet av att bli sedd och älskad som performer. NÄR JAG TRÄFFAR Beatrice Eli och hennes hund Rexi Elvira Käft är hon precis i skedet att mixa det sista på livealbumet som släpps den 25 april. – En stor del av Showgirl var att lyfta min röst, att spelningen styrs av min vokal. Jag sjunger rent och falskt men det är 100 procent känsla i allting, och det är fan fett. Ofta kan jag känna att det inte är tillräckligt att bara sjunga trots att det betyder mest för mig i slutet av dagen. Det är en hyllning till att min egen röst ska få ta den platsen vokalt. En showgirl har ingenting att göra med hur känd personen är eller vad media och samhället tycker. Det är något du känner i dig själv. Framöver har Beatrice Eli planer på att göra fler föreställningar med Showgirl runt om i Sverige och 2020 släpper hon nytt studioalbum, but first thing first. Den 25 april släpps livealbumet Showgirl som går att lyssna på hos alla streamingplattformar.