Transportbilsguiden 1
TRANSPORTBILSGUIDEN 2021 KLIMAT HALVERADE UTSLÄPP
MED BATTERIKRAFT ETT VANLIGT ARGUMENT FRÅN ELBILSSKEPTISKA HANTVERKARE ÄR ATT DET GÅR ÅT ALLDELES FÖR MYCKET KOLDIOXID FÖR ATT TILLVERKA BATTERIERNA. MEN VERKLIGHETEN SER ANNORLUNDA UT. EN NYTILLVERKAD BATTERIDRIVEN LÄTT LASTBIL SOM KÖRS PÅ SVENSKA VÄGAR GER ETT BETYDLIGT MINDRE KLIMATAVTRYCK ÄN EN DIESELDRIVEN BIL – ÄVEN OM MAN TAR HÄNSYN TILL BATTERITILLVERKNINGEN OCH INKLUDERAR BILARNAS HELA LIVSCYKEL, INKLUSIVE KÖRNING. TEXT: ANDERS MYRDAL FOTO: CHALMERS TEKNISKA HÖGSKOLA, RENAULT DETTA VISAR ETT examensarbete från Chalmers. – Med den betydligt mer förnyelsebara energi som vi har i Sverige landar utsläppen för ett batteripack med 40 mils räckvidd på 140–150 gram koldioxid per kilometer, säger Anders Nordelöf, forskare på Avdelningen för miljösystemanalys vid Chalmers tekniska högskola. 40 MILS RÄCKVIDD Examensjobbet gick ut på att jämföra ett bränslecellsdrivet fordon med ett batteridrivet. Omräknat till ett batteripack med 40 mils räckvidd, om bilen laddas med den genomsnittliga elen för hela Europa, släpper den ut ungefär 255–260 gram CO2 per kilometer under hela livscykeln. Vid en jämförelse med en dieseldriven Renault Master med en 2.3-liters motor så släpper den enligt tillverkaren redan från avgasröret ut 229 gram CO2 per kilometer. Med bränsletillverkning, koldioxidåtgång för att tillverka dieselbilen inräknat så landar det totala utsläppet sett till dieselbilens hela livscykel enligt examensarbetet någonstans kring 320–330 gram CO2 per kilometer ANDERS NORDELÖF, forskare på Avdelningen för miljösystemanalys på Chalmers. EN TREDJEDEL I BÄSTA FALL – Det betyder att en eldriven lätt lastbil i Sverige som laddas i det svenska elnätet mer än halverar utsläppen i jämförelse med en dieseldriven bil. I bästa fall skärs koldioxidutsläppen ner till en tredjedel. – Siffrorna förvånar mig inte, säger Anders Nordelöf. Den batteridrivna bilen i examensarbetet representerar en skåpbil med samma storlek som en Renault Master. På Chalmers gjordes även en teoretisk modellering av ett större batteripack och även en ommodellering av det övriga fram”En eldriven lätt lastbil i Sverige, som laddas i det svenska elnätet, mer än halverar utsläppen i jämförelse med en dieseldriven bil” Anders Nordelöf, Chalmers. DEN MODERNA HANTVERKAREN 7 2021 28