Transportbilsguiden 1
TRANSPORTBILSGUIDEN 2021 NORTHVOLT ENERGIÅTGÅNG D
ILEMMAT VID BATTERITILLVERKNING BATTERITILLVERKNING ÄR EXTREMT ENERGIKRÄVANDE. DET GÄLLER BÅDE DET SOM TRADITIONELLT KALLAS BATTERICELLSTILLVERKNING OCH KATODMATERIAL. PÅ BATTERIFABRIKEN NORTHVOLT UTANFÖR SKELLEFTEÅ KOMMER BÅDA ATT TILLVERKAS UNDER SAMMA TAK. TEXT: ANDERS MYRDAL FOTO: NORTHVOLT JENS WIGARDT, kommunikationschef på Northvolt. klimatavtryck. På längre sikt handlar det om att återvinna batterierna, och materail som kobolt, nickel och litium. Då minskar behovet av att öppna nya gruvor, och därmed minskar klimatavtrycket. Vår långsiktiga målsättning är att få ner klimatavtrycket till 10 kilo CO2 per kilovattimme, inklusive gruvdriften. Var köper ni mineralerna? – Vi köper mineralerna direkt från Vid tillverkning av batterier krävs omkring 60–80 kilowattimmar för att få ut en kilowattimme i kapacitet. ENLIGT JESPER WIGARDT, kommunikationschef på Northvolt, krävs det 6080 kilowattimmar i energi vid tillverkningen för att få ut en kilowattimme i kapacitet i ett batteri. Energiåtgången är den samma även i Asien, men om till exempel kolkraft används kommer klimatavtrycket bli större. I vissa länder uppmäts detta avtryck i dag till 170–180 kilo koldioxid (CO2) per kilowattimme. – Energiåtgång är det grundläggande dilemmat vid batteritillverkning, Vid batteriproduktion i ett kolbaserat energisystem byggs det in en CO2-skuld innan du ens har startat din bil. Men i vårt energisystem i norra Sverige kommer batteDEN MODERNA HANTVERKAREN 7 2021 30 rier kunna tillverkas med ett väldigt lågt klimatavtryck. I vår produktion ska CO2-avtrycket bli nästintill obefintligt. Men vid gruvbrytningen och raffineringen av materialet finns det fortfarande kvar ett CO2-avtryck. För att få ner utsläppen är det därför viktigt att produktionen sker med grön energi. Hur kan hela värdekedjan bli grön? – Vi kan hjälpa till att göra värdekedjan grönare, dels genom att erbjuda elektrifierade lösningar och bidra till teknisk utveckling, men också genom att ställa hårdare krav på våra leverantörer, att de ska förbättra sitt gruvorna och vi vet exakt var våra metaller kommer ifrån. Det betyder att vi kan vara med och påverka att gruvbrytningen sker under rätt förhållanden. Vi har beslutat oss för att inte köpa mineraler från Kongo i dagsläget. Främst för att vi inte kan säkerställa spårbarheten. Men på längre sikt vill vi hitta sätt att kunna köpa mineraler också från Kongo på ett hållbart sätt. ✖ KORT FAKTA OM NORTHVOLT Northvolt utanför Skellefteå är den första storskaliga batterifabriken som byggs i Europa. Fabriken beräknas stå helt klar år 2025 och det uttalade målet är att dra igång storskalig produktion innan 2021 års slut. Northvolts kapacitet planeras till 40 gigawattimmar per år. ✖