Sommarguiden Dalarna 1
Hur ser din dag ut? –När jag lämnat barnen på för
skolan åker jag till bryggeriet, tar en kopp kaffe och öppnar datorn och kollar mejlen. Som oftast är jag stationerad på innesälj, alltså ringer kunder och frågar om de vill ha några goda drycker. Min huvudsyssla ska vara marknadsföring, event och bryggerivisningar, men visst rycker jag in överallt om det behövs, vi är bara sju personer som jobbar här så det gäller att vara insatt i alla bitar. Har du alltid arbetat i familjeföretaget? –Nej, jag flyttade iväg ett tag till annan ort och jobbade på ett glasmästeri och konstgalleri i elva år. När jag fyllde 30 kom frågan från föräldrarna om jag ville flytta hem och fortsätta jobba i företaget. Svaret var självklart nej, men när jag fick fundera lite så fanns det utrymme att utvecklas i det som jag tycker bäst om att göra. Nu är det som sagt marknadsföring och event som ska vara min huvudsyssla. Ni gör öl, cider och läsk. Finns det annan alkoholtillverkning i företaget? –Vi bränner ingen sprit idag och det är ingenting som ligger i pipen heller. Vi har redan ett ganska brett sortiment och ska vi göra något nytt så måste något annat tas bort och alltid blir det någon som blir ledsen om en favoritprodukt försvinner. Just nu jobbar vi snarare med att effektivisera och prioritera de produkter vi har och som är mest uppskattade. Men om ni skulle göra någon nytt, vad står då högst upp på önskelistan? –Alkoholfri öl står absolut högst på min önskelista. Vi har ingen sådan idag och marknaden för den typen av öl har formligen exploderat de senaste åren. Vad säljer absolut bäst? –Vår ananasläsk Anjola är det som säljer absolut bäst. Den finns i Lidls butiker över hela Sverige faktiskt. På ölsidan är vår ljusa lager DalaPils storsäljaren. Hur ser då framtiden ut för branschen och bryggeriet? –Det har varit några tuffa år för branschen och senaste tidens el och bränslepriser har inte gjort det lättare Men jag tycker ändå att det ser ganska ljust ut. Ölintresset har formligen exploderat på senare år och ölen har fått komma in i finrummet på ett helt annat sätt. Det har gynnat småbryggerierna. Just Mora Bryggeris närmaste framtid ser extra rolig ut, för de var en av sju bryggerier som vann Systembolagets upphandling av Sommaröl. –Så vår öl Summårn kommer även i år att finnas på cirka 200 Systembolag över sommaren, och så släpper vi dessutom en sommarcider lokalt i Dalarna i maj. Någon plan på nyanställningar eller flytt av bryggeriet? –Just nu håller vi på att byta en del maskiner och har fått in en ny etiketteringsmaskin och två nya filter till ölbryggningen. Men bryggeriet blir kvar här. Vi har redan flyttat det en gång och vi vill helst inte bygga mer. Det är lite ont om plats men vi får tänka efter och använda ytorna mer effektivt. Sen är det faktiskt så att vi har en till person på väg in. Det känns spännande. Jag har sett att bryggeriet sponsrar en del lokal idrott. –Ja, vi sponsrar bland annat IFK Mora, Mora IK, KAIS Mora, Furudals Hockey, Talangjakten och så Edsbyns bandy förstås. Du och din bror tar en dag över efter föräldrarna. Finns det även en tredje generation på gång in i bryggeriets verksamhet? –Min femåriga dotter hjälper mig med lite småsaker ibland, det tycker hon är roligt. Så framtiden ser ljus ut, avslutar Ellinor lite med glimten i ögat.