Marknad Örebro 1
REKLAM, MEDIA & PR Birger Lycken har gett ut en b
ok om det bästa sättet att bli framgångsrik på jobbet. Peter och Helena Bergström, som driver det digitala resemagasinet Freedomtravel.se, reser cirka åtta månader per år, ständigt på jakt efter nya resmål. EN SNÄLLHETSBOK SOM GÖR DIG TILL VINNARE FOTO: PRESSBILD Det bästa sättet att bli framgångsrik på jobbet är att gå från att gnälla till att vara snäll. Det menar Birger Lycken, ledarskapskonsult på pr-byrån Westander, som i en ny bok tipsar om hur man blir en vinnare genom att vara snäll mot andra. – Den som är snäll mot andra blir själv en av de största vinnarna. Snällhet gör att samarbetet fungerar bättre, såväl på jobbet som vid köksbordet och på föräldramötet, säger Birger Lycken, ledarskapskonsult på Westander. Snällhet handlar inte om att vara mesig, kravlös eller konflikträdd, utan om att vilja andra väl och agera därefter. Snällhet ger bättre samarbete både på jobbet och privat. Motsatsen är gnäll, att bara fokusera på sin egen frustration utan att göra något åt saken. Det är budskapen i Birger Lyckens nya bok:Från gnäll till snäll: Hur du vinner på att vilja andra väl. – Många går omkring och är rädda att begå misstag eller att ertappas med fel och brister. Den sortens rädsla är svenska arbetsplatsers största samarbetsproblem och snällhet är den bästa medicinen, säger Birger Lycken. Från gnäll till snäll är en handbok för 18 alla som vill stärka sitt samarbete med andra genom mer snällhet och mindre gnäll. Boken är utgiven på Ekerlids Förlag och bygger på Birger Lyckens erfarenheter som ledarskapskonsult och coach. På pr-byrån Westander har han varit med och byggt en stark snällhetskultur och infört nolltolerans mot gnäll. – Vi gnäller när vi kritiserar någon som inte är närvarande och när vi ger svepande kritik utan tydlig mottagare. Med några enkla frågor kan vi hjälpa varandra att i stället göra något konstruktivt av frustrationen, säger Birger Lycken. Birger Lyckens tre tips för mer snällhet: 1. Säg hej till alla. Hälsa på kollegor, grannar, busschaufförer och andra när ni träffas första gången under dagen. Ett enkelt hej bekräftar att ni ser och spelar roll för varandra. 2. Slösa med beröm. Ge mycket positiv återkoppling till andra när de har gjort något bra. Berätta om ett specifikt agerande som du uppskattat och om hur det fick dig att känna. 3. Bjud på din energi. När du ger inspiration och motivation får du ofta lika mycket tillbaka själv. Din energi minskar inte för att du delar med dig av den, utan växer i samspel med andra. ® NY RESEBYRÅ MED HANDPLOCKADE UNIKA RESEUPPLEVELSER FOTO: PRESSBILD Freedom Xplore är en resebyrå med handplockade unika reseupplevelser, skriver man i sitt pressmeddelande. I deras utbud hittar du resepaket med fokus på upplevelser såsom exempelvis spa, mat och vin, outdoor-aktiviteter, historiska vandringar, båtturer, äventyr och unika boenden. Upplevelserna inkluderar allt från mysiga dagsturer i Sverige till längre spännande resor i fjärran länder. En stor del av paketen inkluderar boende på hotell eller i pensionat, stuga eller glampingtält. Vissa paket riktar sig också specifikt till resenärer med husbil, och kombinerar en upplevelse med övernattning på ställplats eller camping. En gemensam nämnare för upplevelserna på resebyrån är att de är personligt utvalda av Peter och Helena Bergström, som driver det digitala resemagasinet Freedomtravel.se. Peter och Helena reser cirka åtta månader per år, ständigt på jakt efter nya resmål att uppleva och berätta om i sina reportage. När de reser passar de nu också på att söka efter passande paket för resebyrån, utifrån upplevelser och platser som de själva blivit extra förtjusta i. Den nya resebyrån Freedom Xplore är resultatet av ett samarbete mellan resemagasinet Freedomtravel AB och företaget Your Brand Travel. YBT är kreativa pionjärer på marknaden med en helt ny idé - att bygga resebyråer åt olika företag såsom butiker, tidningar och bloggar - där varje resebyrå passar det specifika varumärket och deras målgrupp. I detta fall når resemagasinet Freedomtravel redan en målgrupp av reseintresserade svenskar. Magasinet har 1,5 miljoner unika besökare per år och når även ut via bland annat nyhetsmejl, sociala medier och medverkan på olika mässor. YBT har bred erfarenhet inom resebranschen och ansvarar för bland annat bokningssystem, sökmotorer, försäkringar och kundservice. På liknande sätt kan YBT skapa resebokningssajter för andra företag, som vill stärka varumärket och skapa lojalitet, med skräddarsydda resor för den egna målgruppen. Resebyrån Freedom Xplore öppnade online lördagen den 29 mars 2025. ®