NG Lund 1
Spel Bäst just nu STARFIELD PC, XBX/S Bethesdas e
fterlängtade rymdepos Starfield är äntligen här! För den som verkligen vill djupdyka in i en öppen världsrymd fylld av action, äventyr och politiska intriger är Starfield en gåva i höstmörkret. TURBO OVERKILL platt, form PLAYDATE Pris: 2000 kr (leveranstid oklar) För två år sedan satt jag på ett tåg just norr om Hudiksvall och darrade. Jag hade just för-köpt en spelkonsol som jag redan väntat på i två år och detta för nästan två tusen kronor. Jag visste ingenting om företaget som gjorde den och hade ingen aning om vilka spel den skulle lanseras med. Men jag visste ett par saker: Den hette Playdate, den var otroligt snygg - och den hade en vev. Två år senare ligger den i min handflata. Pandemiförseningar, halvledarbrist, batteristrul - ja allt som kunde gå fel har gått fel. Men nu är den äntligen här. Den Teenage Engineering-designade maskinen är knappt större än en handfull men den är till brädden fylld av charm. Allt är enkelt men smart (och snyggt!) utformat. Spelen, som vem som helst med tillgång till en dator kan utveckla, är fantasifulla, knasiga och spretiga. Det finns höjdpunkter (som cykelspelet Grand Tour Legends och snowboardspelet Carve Jr) men också gott om missar. Veven är, trots att den sitter allt annat än gömd på konsolens högra kant, central. Playdates i särklass sämsta drag är tyvärr också en sak som är svår att blunda för: dess skärm. Den är svartvit och känns i rätt ljus både snabb och högupplöst. Men det är just det. Eftersom konsolen saknar bakbelysning måste du alltid se till att ha en extern ljuskälla som lyser upp skärmen åt dig. Det är inte alltid ett problem - men det är begränsande. Playdate är en spelmaskin som har tydliga brister, inte minst priset, men samtidigt en unik gimmick. Det är en vacker pryl som för de flesta kanske inte blir mer än en prydnad i hyllan. Men för den som vill kan det också vara en möjlighet att lära sig göra sina egna spel. För mig är Playdate precis vad jag vill att spelmediet ska vara: vågat, konstigt, inspirerande och inbjudande. 40 NÖJESGUIDEN LUND Var hittar man dig en solig Hjärndöd actionfest i klyschig cyberpunk-värld, gjort på ett sätt som får en att tänka på 90-talets allra bästa FPS-spel – där har du baksidesbeskrivningen av Turbo Overkill. SEA OF STARS PC, PS4/5, Switch, Xbox Sea of Stars är ett spel som aldrig hymlar med sina inspirationskällor. Men även om det är lätt att döma ut det som en Chrono Trigger-klon vid första anblicken blir det snabbt tydligt att Sea of Star är en egen upplevelse – byggd på en stadig grund. PAYDAY 3 PC, PS5, XBX/S Payday-serien var som en gåva från ovan för alla oss som drabbas av insikten att filmen Heat skulle göra sig extremt bra som spel. Nu kommer den tredje delen och förväntningarna är skyhöga. ARMORED CORE VI: FIRES OF RUBICON Plattform: PC (testad), PS5, XBX/S Pris: 699 kr Långt innan From Software blev synonymt med genren “Soulslike” vandrade den japanska spelstudion en annan väg: den där svinstora robotar styrda av mänskliga piloter var grejen. När Armored Core VI, som är det första i serien på tio år, släpps har spelmediet förändrats drastiskt. Men för den som känner serien är mycket sig likt. VI utspelar sig i en avlägsen framtid där mänskligheten flytt en döende jord och hittat planeten Rubicon 3 - där en ny sorts energikälla startat ett stjärnornas krig. Megakorporationer i jakt på profit slåss om herraväldet samtidigt som rebeller försöker stoppa allt – och spelaren får själv välja vilken sida hon vill stötta. Berättelsen är egentligen inte det centrala i Armored Core VI. Nej för här är kriget allt. Enorma dödsmaskiner som sprutar laser och eld över döda rymdlandskap samtidigt som spelaren dansar mellan kulsvärmarna. Det är, som sig bör, otroligt svårt – och magiskt mäktigt när en äntligen lär sig övervinna motståndet. Fires of Rubicon låter spelaren ta sig an utmaningarna på sitt eget sätt – genom att bygga och utforma sin mechrobot för att passa uppdrag och spelstil. LIES OF P PC, PS4/5, XBX/S, XB1 Tänk om Pinocchio inte var en gullig lite pojke vars näsa växte när han ljög, utan en Timothée Chalamet-liknande mördarrobot som ska göra processen kort med andra steampunkiga robotkreationer? Michael Gill michael.gill@ng.se