Nöjesnytt Växjö 1
Med färska albumet Frimärken och ett gnistrande b
and av klassiska hits i ryggen åker en av landets mest folkkära artister Petra Marklund ut på en efterlängtad turné. Den 29 oktober kommer hon till Älmhult Live. ETRA Petra Marklunds karriär har egentligen två separata spår. Talangen fanns där från början: hon skivdebuterade redan som 14-åring (!) under artistnamnet Berdie och den lättglömda singeln Birdie Num Num. Men det var när hon bytte artistnamn till September som hon slog igenom 2003 med låten La La La (Never Give Up) och därpå följde en lång rad listframgångar både i Sverige och utomlands, med låtar som We Can Do It, Looking For Love, Cry for You, Can’t Get Over och brottarhiten Satellites. Fyra album blev det som September och efter framträdandet av Petters låt Mikrofonkåt i Så Mycket Bättre och dess enorma framgångar, bestämde sig Petra för att satsa på svenska språket och bytte namn igen, den här gången till sitt riktiga namn. Första singeln från albumet Inferno (2012) var Händerna Mot Himlen, skriven av Jocke Berg från Kent blev en riktig monsterhit och när Petra året efter gjorde debut som programledare för Allsång på Skansen var hennes status som folkkär cementerad. En lång väg var vandrad för den vid det här laget knappt 30-åriga sångerskan och i en intervju med Aftonbladet öppnade hon upp sig om de första tuffa åren av karriären: –Jag var ett litet barn som bara var ute och fick lära mig den här världen på ett jävligt hårt sätt. Det var en kultur av att alla tjejer skulle vika ut sig. Playboy var och drog i mig och de från mitt eget skivbolag var på mig hela tiden med att jag skulle vara sexig och att jag inte var rätt för projektet eftersom jag inte var lika villig att bjuda på mitt sexiga jag. Kanske är det därför Petra Marklund håller så hårt på integriteten, både som artist och privat och kanske är det därför hon med sådan självklarhet gång på gång kan prestera och framför modern, dansant musik med flera djup och bottnar. Albumet Ensam Är Inte Stark drunknade måhända lite i musikfloden, men det innehåller en rad starka spår och faktum är att hennes senaste skiva Frimärken, släppt tidigare i år, på många sätt är hennes bästa. Pressreleasen skvallrade om att det är hennes ”personligaste, ärligaste och kanske viktigaste album hittills” och för en gångs skull är det inte överord. Och i låtar som titelspåret, Dom Kallar Mig För… och den hudlöst vackra Du Äger Ditt Skimmer visar hon inte bara långfingret åt den åldersrasism som finns i det här landet – hon sjunger dessutom skjortan av de flesta. När Petra gästade podcasten Värvet ledde det till stora rubriker, då hon mitt under intervjun brast ut i gråt. Hon berättar om att hon har en depression som gjort det svårt för henne att sova och om de något överraskande orsakerna bakom, nämligen klimatångest: –Jag kan inte värja mig mot det. I början så ignorerade jag det lite, sedan blev det helt omöjligt och jag tror att det gjorde att allt annat bara blev så jävla patetiskt. Det har hjälpt mig jättemycket i mitt sätt att värdera och hur man ser på status, hierarkier och allt jävla skit. Jag känner att det finns så jävla mycket som vi måste tänka på. Det är så sjukt att vi inte ställer om och att vi inte pratar mer om klimatproblematiken, berättar hon för programledaren Kristoffer Triumf. Men nu är alltså Petra Marklund återigen aktuell som scenartist, ett forum hon behärskar intill fulländning, vare sig det gäller en svettig klubb eller en stor arena som på Älmhult Live. Hon lovar att bjuda på en skön blandning av allt från nya favoriter som Maneter till klassiker som Händerna Mot Himlen. Så här hälsar Petra i ett pressmeddelande: – Jag och mitt band är superglada över att vi ska få åka på turné och vi längtar efter att få träffa alla igen. På riktigt! Det bästa förutom att skriva musiken är ju att få åka till alla vackra guldställen och spela för min publik där. I TEXT: OLA KARLSSON FOTO: NINJA HANNA 6 | nöjesnytt ARKLUND