Affärsplan 2024 1
Grundstrategier I vårt sätt att fatta beslut, arb
eta och uppträda i bolaget har vi tre principer. Dessa principer ska alla känna till: Effektivitet Bolaget ska drivas kostnadseffektivt. Bolagets innovativitet får inte skadas av detta. Kundnöjdhet Hyresgästerna ska få den service företaget bestämt. Vi ska kännetecknas av kvalitet. Volym Vi ska sträva efter att tillhandahålla efterfrågade och prisvärda lägenheter och lokaler till alla befintliga och blivande hyresgäster. Mission / Uppdrag Varumärkeslöfte Vi ska vara den bästa hyresvärden på orten. Vi ska skilja oss från andra hyresvärdar vilket leder till att vi ska vara det naturliga förstahandsvalet. Vi ska marknadsföra våra områden på ett modernt sätt. Befintliga och nya hyresgäster ska förstå att vi aktivt utvecklar bolaget. Vårt marknadsområde är i första hand kommunen och i andra hand övriga världen. De allmännyttiga bostadsföretagen byggdes upp under en period efter andra världskriget och fram till och med 1960-talet. Det var en bärande del av den tidens bostadsoch välfärdspolitik. Den allmännyttiga sektorn står nu för en femtedel av bostadsmarknaden i Sverige och ungefär hälften av hyresmarknaden. Ett kommunalt bostadsaktiebolags huvudsakliga uppgift ska vara att i allmännyttigt syfte förvalta fastigheter med hyresrätter, främja bostadsförsörjningen i kommunen och erbjuda hyresgästerna inflytande. I uppdraget ryms också ett tydligt socialt och etiskt ansvarstagande för såväl hyresgäster som medarbetare. 9