Nollnitton 1
Text: Alexandra Lundbladh Sveriges mest kända nag
elstylist Frida Selkirk är Sveriges troligtvis kändaste och mest framgångsrika nagelstylist. Hon äger två egna salonger, är delägare i bolaget Nail Democracy och syns ofta som trendsättare och expert i olika sammanhang. Hon har varit verksam sedan 1991 och har i allra högsta grad varit delaktig i att bygga upp nagelbranschen i Sverige till vad den är idag. När hon som 19-åring stötte på en nagelstylist för första gången kände hon dock knappt till att yrket existerade. — Jag skulle förlova mig med min man och sprang förbi ett solarium. I solariet fanns ett litet hål i väggen med en tjej som gjorde naglar. Det var första gången jag såg det och tyckte det var coolt, jag gick in och gjorde naglar och blev helt förälskad. Det ingår så mycket i det: det är färg, form, skulptering, allt det kreativa och massa gorgeous tjejer att snacka skit med hela dagarna. Jag blev en av hennes första elever, för hon hade precis gått en utbildning i USA och fått en lärarlicens. På den vägen var det. Nagelverksamheten var inget som gick att leva på under 90-talet. — Men, du vet, världen ändrades. När Instagram kom var det inte längre fult att vara fåfäng utan ansågs mer som en kul grej eller hobby. När det hände blev också modehusen intresserade av naglar som en accessoar. Många av modehusen började göra egna nagellack, det blev en stor grej. Då blev även den svenska pressen intresserade av naglar och då var jag en tjej som redan hade jobbat ganska länge och hade den inriktningen. Det ledde till att de ringde mig och ville veta vad jag tyckte, vad som var trendigt och lite så. Jag hjälpte ganska många unga designers under modeveckorna att få en coolare visning, sponsrade Ida Sjöstedt och många andra. Man fick vara med och förändra branschen åt ett håll som var bra. Hur har din karriär sett ut? Har du alltid varit egen? — Jag har varit egen sedan jag var 19 år. Från början 6 NOLLNITTON KARRIÄR var det bara en enskild firma som sedan växte och växte och växte. Jag fick hyra in andra tjejer så att vi kunde ta emot fler kunder, skaffa större lokaler. Jag började med modeveckorna och att göra plåtningar och insåg att vi behövde en typ av agentur. Det var inget jag planerade, utan jag har bara svarat på det som kommit. Jag är duktig på det, jag märker att ”nu går vindarna ditåt” eller ”nu vill de det här” och så löser man det. Vem var den första kändisen du jobbade med? — Om man pratar internationell kändis var Robin Wright i Stockholm och spelade in den amerikanska Millennium-filmen. Då fick jag henne som kund, vilket var lite stort. Hon kom in på salongen och då hade jag inte en salong som var rustad för det där vippiga där man kan få sitta lite själv. Då började de idéerna födas. Kim Cattrall har jag gjort många gånger, Mariah Carey gjorde jag sist hon var här. När det gäller svenska kända namn så har jag allt från Efva Attling och Lena Olin till Sabina Ddumba och Molly Hammar. Emilia de Poret är en kär kund som har gått hos mig i många år. Jag träffar sjukt kompetenta kvinnor från olika branscher, varje dag, som alla på ett eller annat sätt inspirerar mig och för bolaget framåt. Har sociala medier hjälpt din verksamhet mycket? — Gud ja, men det är inte bara kanalerna, framför allt inte idag för det finns för många verksamma. Den bästa influencern är den som har många kontakter, men då menar jag riktiga kontakter. Word of mouth är den absolut mest kreddiga reklam du kan få. Det är så man bygger en riktig kundkrets. Man kan också bygga ett varumärke, vilket Instagram är jättebra för. Det är vår lookbook nu, det är där vi visar vad vi kan, hur trenderna går, vilka andra som går hos oss. Det är mer ett varumärke - att Birgitta i Hudiksvall vet vem jag är kommer inte hjälpa mig ekonomiskt, men det kanske hjälper mitt varumärke och leder till att jag får mer betalt i ett annat jobb jag gör. Har du något tips till unga som vill jobba på samma sätt? — Jag tänker att man ska hitta sin nisch och hålla sig till den, men också förstå att man måste ge kunden vad kunden vill ha, inte alltid vad du vill eller tycker är snyggt. Man måste också vara bekväm i den sociala delen, det är 50 procent av vårt jobb. Vi ska träffa kanske sju personer på en dag och tycka att det är jätteroligt. Vad letar du efter när du anställer nya personer? — Den där öppna blicken, den vänliga uppsynen. Inte någon tjej som man känner sig lite intimidated av utan just den där avväpnande, likeable känslan. Den är jätteviktig, för den kan du aldrig lära ut. Resten är såklart att du har en grundutbildning, sedan kan du träna upp dig på resten. Och också att man har valt ett yrke som man faktiskt vill jobba med, inte att det är en ”så länge”-grej eftersom jag har den typen av verksamhet där alla ska prestera väldigt, väldigt bra och länge och att det ska synas att man gillar att göra det här. Om kunderna betalar det pris som de betalar här så måste de också få något för det. Då är det också viktigt för mig att man vill göra det här. Men då är det också mitt ansvar att bygga ett bolag där man kan vara kvar länge, växa och utvecklas.