Hemma i HSB 1
FRÅGA EXPERTERNA ? Hur hanterar vi ohyran i lägen
heten? Hjälp! Vi har fått in kryp i lägenheten, både i en klädgarderob och i badrummet. Jag försöker ta bort dem så fort jag ser dem, men det verkar inte hjälpa. Vad bör vi göra? / Bekymrad medlem Hur gör vi om vi inte är nöjda med den erbjudna garageplatsen? ? Rättvis fördelning av garageplatser? Vi börjar bli lite äldre och köpte vår lägenhet för att den har hiss ända ner till garaget. Men nu har vi i stället erbjudits garageplats i ett annat av bostadsrättsföreningens garage, vilket inte alls är det vi önskade. Vi kommer hamna sist i kön om vi tackar nej till den erbjudna garageplatsen. Vad kan vi göra? / Eva-Britt Svar: Det är styrelsen som sköter den löpande förvaltningen i föreningen och därför handlägger ärenden kring parkeringsplatser. Uppgiften kan delegeras men likhetsprincipen gäller fortfarande; att man ska behandla alla medlemmar lika i situationer som är av samma slag. Därför brukar vi rekommendera att föreningar använder sig av någon form av policy som säkerställer en rättvis fördelning av parkeringsplatser. Det låter spontant som att det finns en sådan policy på plats i er förening, varför det kan bli svårt att begära en annan plats än den som erbjudits. Ett tänkbart alternativ, om alla är med på det, är att byta platsen ni erbjudits med en granne. Det förutsätter dock att föreningen godtar detta, eftersom det då måste upprättas nya avtal. MARIA MATI, FASTIGHETSJURIST HSB Svar: Förekomsten av ohyra måste omedelbart meddelas styrelsen. Underlåtenhet att informera fastighetsägaren om att det finns ohyra i lägenheten kan medföra att nyttjanderätten till lägenheten förverkas, om det innebär att ohyran sprids till andra delar av fastigheten. Styrelsen har, efter att de informerats, skyldighet att vidta ”tjänliga åtgärder” för att utrota ohyran. Bostadsrättshavaren har alltså en skyldighet att informera styrelsen om förekomsten av ohyra och en skyldighet att lämna tillträde till lägenheten så att ohyran kan utrotas. Ofta krävs åtgärder med återkommande besök som inte får avbrytas. Dessa inskränkningar i nyttjanderätten är bostadsrättshavaren skyldig att tåla. Det är viktigt att ohyran åtgärdas så fort som möjligt för att undvika ytterligare spridning. VIKTORIA NIELSEN, FASTIGHETSJURIST HSB FRÅGA EXPERTERNA! Har du en fråga om boende som du vill ha besvarad här i tidningen? Skriv till Hemma i HSBs experter! hemmaihsb@hsb.se eller Hemma i HSB, Box 8310, 104 20 Stockholm. Tyvärr kan vi inte förmedla personliga svar på inskickade frågor. Endast publicerade frågor besvaras. VIKTORIA NIELSEN, fastighetsjurist, HSB, MAGNUS ULANER, miljöchef, HSB, EVA BERG, fastighetsjurist, HSB, ELIN REDNER BIVING, fastighetsjurist, HSB, MARIA MATI, fastighetsjurist, HSB. 56 HEMMA I HSB 1.2020 Skriv till oss!