Lokaltidningen Kanalen 1
2 LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM
• NR 39 • VECKA 39 • TISDAG 27 SEPT • 2022 • ÅRG 27 insändare & debatt V Vagnen som försvann i var ute och tågluffade i somras. Tåg är ett underbart sätt att transportera sig på och jag åker gärna tåg när det är möjligt på resor. Men förra gången jag gjorde en regelrätt tågluff i Europa var i slutet av åttiotalet. Jag vill minnas att man då hade en pappersbiljett som var giltigt en månad och någon form av stämpelkort där konduktörernas stämplar samlades. Planeringen för nästa etapp gjordes ofta spontant på stationen. Man bara gick på ett tåg med en spännande destination. Fanns det ingen plats satt man på golvet. När det nu var dags för Interrail igen så är det väl inte så konstigt att saker och ting har förändrats. Via en app kan vi kolla tåg i hela Europa och välja vilka avgångar vi vill ha. Sen är det bara att aktivera aktuell färdsträcka och vips har man biljetten i mobilen. På vissa sträckor är platsbiljett ett krav och det får man antingen köpa på stationen eller via aktuellt tågbolags hemsida. I resans slutskede skulle vi åka nattåg från München upp till Hamburg. Konstigt nog fanns det inga liggvagnar på detta tåg, men vi hade köpt varsin sittplats i vagn 8. Det är sent på kvällen i München när vi trängs med andra resenärer på perrongen på väg mot våra bokade platser. Passerar vagn 10, vagn 9 och vagn 7. Stannar upp, vänder om och konstaterar att någon vagn 8 inte finns med på det här tåget. Vi hittar ingen personal att fråga och det närmar sig avgång. Vagnen bredvid är nästan tom och visar sig vara en första klass-vagn. Vi går på och hittar två tomma platser. När konduktören sedan dyker upp och vi visar våra Interrailkort i andra klass tillsammans med en platsbokning i en vagn som inte finns köper hon argumentet och låter oss sitta kvar i första klass. Bekvämt och mysigt. På morgonen när vi närmar oss Hamburg efter en inte alls obekväm natt på tåget så kollar jag mina mejl. Här finns bland annat ett meddelande från Deutsche Bahn från dagen innan där de beklagar att vår vagn tagits ur drift och att de istället givit oss platser i vagn 4. Ibland kan det ju vara en fördel att inte kolla mejlen i tid och otid när man är på semester. IlluStratIon: Graham aInScouGh Insändare, debattartiklar och läsarbilder Du är välkommen att skicka in insändare på max 1 500 tecken och bilder (fotografens namn måste anges). Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material samt att korta ner och göra lättare ändringar i inskickade texter. Maila till debatt@fixmedia.se Fortsatt strul på Fyren Välkommen till Löjliga Huset, förlåt Fyren! Se bara till att du tar rätt mugg om du vill dricka kaffe och äta en bulle. Kolla att det under muggen står ÖK. Tag sedan kaffe från rätt kanna. Den andra kannan hör till den som äter smörgås. Och se för all del till att lägga avgiften i rätt kassa - för det finns två! Vi blev så glada när smörgåsarna åter fick tillverkas på Fyren. Men säg den glädje som varar för evigt! Hyckleri, Nordea! I Kanalen nr 37 finns en notis om att Nordea stänger kontoret i Åkersberga. Nordeas motiv för detta, så som de anges i Kanalen, är för mig fullständigt obegripliga. Hur kan flytten till Täby/ Danderyd öka tillgängligheten för kunder i Åkersberga? Och att samtidigt skriva att ”Åkersberga är en viktig marknad för oss” låter i mina öron som årets hyckleri. Jag tror att Nordea behöver skicka sin kommunikationsenhet på en kommunikationskurs! Mats Sarin ANDERS G JAKOBSSON redaktionen@fixmedia.se Tipstelefon: 08-540 883 00 Krönikorna i lokaltidningen Kanalen är personliga. Åsikterna i texten är skribentens egna och reflekterar inte nödvändigtvis redaktionens. Foto melInda novak Fyren drivs av Österåkers kommun och Väntjänsten tillsammans. Fyrens föreståndare har blivit förbjuden av sin chef att vistas i köket. Så hon kokar fika-kaffet i ett litet kök och diskar ”sina” muggar för hand. I det stora köket gör Väntjänsten smörgåsar och kokar annat kaffe. För oss seniorer är detta förvirrande. Ska man skratta eller gråta? Egentligen är vi rent ut förbannade på att en tjänsteman kan sitta LÄSARBILDEN Vill du ha chansen att få din bild publicerad i Kanalen? Maila till redaktionen@ fixmedia.se på sitt kontor och bestämma något så urbota dumt. En tjänsteman, som arbetar inom socialförvaltningen, borde veta, att vetenskapen klassar ensamheten som en sjukdom, som kan leda till förtidig död. När vi då har en lokal, där vi kan träffa andra under trivsamma former, varför då sabotera det? VI HAR FÅTT NOG! Seniorerna på Fyren EN DAG vid Garnsviksbadet Insändare & tips: redaktionen@fixmedia.se Din lokaltidning i ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM Stefan Söderberg VD Ansvarig utgivare stefan.soderberg @fixmedia.se TRYCKERI: Pressgrannar AB 2022 TRYCKUPPLAGA: 25.481 ex. DISTRIBUTION: PostNord 24.481 ex. Utdelas till samtliga hushåll i Österåker och Vaxholm. @lokaltidningenkanalen Lokaltidningen Kanalen ges varje vecka ut av: Sågvägen 19, 184 40 Åkersberga Tel: 08-540 883 00 • fixmedia.se Alla rättigheter förbehålls Fix Media AB. Särtryck eller vidaretryck får ej ske utan Fix Medias medgivande. För insänt material ansvaras ej. Jesper Almén Redaktionschef jesper.almen @fixmedia.se Lina Abrahamsson Redaktör lina.abrahamsson @fixmedia.se Jannica Sundkvist Grafisk formgivare jannica.sundkvist @fixmedia.se Lotta Stattin Grafisk formgivare lotta.stattin @fixmedia.se Marie-Anne Borgenengh Annonssäljare marie-anne. borgenengh @fixmedia.se Insändare & Tips: redaktionen@fixmedia.se Privatmarknad & Familj: privat@fixmedia.se Annonser: annonser@fixmedia.se Agneta Johansson Reporter agge @akersberga.se Inger Lindegren Reporter redaktionen @fixmedia.se Monique Stalås Hörnsten Reporter redaktionen @fixmedia.se Anders G Jakobsson Reporter redaktionen @fixmedia.se Susanne Scantelbury Reporter redaktionen @fixmedia.se Annelie Landén Annonssäljare annelie.landen @fixmedia.se Monika Wikenfors Ekonomi ekonomi @fixmedia.se