VI BYGGER OCH RENOVERAR Dennis har koll på det me
sta när ÖBO bygger om Dennis Ilic är en av fyra ombyggnadssamordnare på ÖBO. Som ombyggnadssamordnare är han länken mellan hyresgäster, byggprojektledare, personal i distriktet och uthyrningen samt Hyresgästföreningen inför och under en stor renovering. När ett hus eller kvarter står inför en större renovering där de boende inte kan bo kvar under byggtiden, kopplas en ombyggnadssamordnare in. Dennis Ilic började sin tjänst hos ÖBO i maj, efter att ha arbetat som verksamhetsutvecklare på Hyresgästföreningen Region Mitt. Dennis är kontaktperson för hyresgästerna under hela renoveringsperioden. – Jag ansvarar för information, bjuder in till möten, gör hembesök för att höra om behov och önskemål, hjälper till att hitta en annan bostad under renoveringstiden, tar in hyresgästgodkännanden, deltar i boinflytandeaktiviteter, gör arbetsordrar och svarar på frågor. Många hyresgäster tar tillfället i akt att se över sina behov när man ändå måste flytta ut under en tid; ofta flyttar man permanent till en annan bostad. Kanske behöver man annan storlek på bostaden eller vill byta stadsdel för att få närmare till jobbet? Det är inte bara renoveringen och den nya hyran som gör att man byter bostad. I genomsnitt väljer 15–20 procent av hyresgästerna att flytta tillbaka till sin gamla bostad eller en renoverad i samma fastighet. 11 – På så vis påverkas även de sociala banden av en renovering. Man kanske har haft samma grannar länge som man trivs med och, som nu väljer att flytta? Det uppstår mycket känslor i samband med en stor renovering, det har vi full förståelse för. Som boende har du möjlighet att tycka till om åtgärder eller ge förslag. Exakt vad du kan påverkar varierar i de olika projekten. Hyresgästföreningen samarbetar med ÖBO för att organisera samrådsgrupper eller ta in synpunkter på olika sätt. – Många gånger kompletteras renoveringen med tillval genom önskemål från de boende. I exempelvis kvarteret Låtsasskogen i Vivalla har de boende haft väldigt stort inflytande, särskilt när de gäller utemiljön, då barnen också varit delaktiga i utformningen av lekparken, förklarar Dennis. Rollen som ombyggnadsamordnare innebär mycket kundkontakt men också en hel del administrativt arbete. – Det kan svara svårt är hitta balansen mellan administration och att vara tillgänglig för de boende. Det går åt många timmar för att gå igenom listor, tidplaner, leta bostadsalternativ, delta i projektmöten och ställa samman information. Samtidigt vill jag lägga minst lika mycket tid på att prata med hyresgäster, förklarar Dennis. Många hyresgäster tycker att det är jobbigt att vara mitt uppe i en flyttprocess, särskilt om man inte valt den själv. – Jag försöker ge beskedet att det kommer att lösa sig – och det gör det ju. Det bästa med jobbet är när man hittar en bra lösning som gör en hyresgäst glad. Att byta bostad är ett viktigt val och vi vill verkligen att våra hyresgäster ska känna sig nöjda. Dennis