Nöjesnytt Växjö 1
Med hits som Palace Station, Electric, Baby och e
n hel drös till är Melody Club näst efter The Ark Växjös mest framgångsrika popband. Nu gör de ett gästspel i sin gamla hemstad under Karl-Oskardagarna med en spelning på Stortorget lördagen den 10 augusti. lens då trummisen Richard Ankers anklagades för misshandel och tog en timeout från bandet på obestämd tid (den varade dock inte speciellt länge och senare på året var Anker tillbaka bakom trummorna). Melodifestivalen blev inte riktigt den succé som bandet trots allt hoppats på, då man åkte ur direkt i sin deltävling. Bandet sångare Kristoffer Östergren sa så här till undertecknad i en intervju gjord inför Melodifestivalen: – Det är ingen mening att göra en sån här grej eller hålla på S överhuvudtaget om man inte satsar stort och räknar med att vinna. Vi har full tillit till vår kapacitet och kan utlova ett fett nummer och bjuda på en grym show. Ett fett nummer, en grym show och en bra låt var det, men någon vinst blev det alltså inte, även om albumet Human Harbour, som släpptes i mars samma år fick otippat bra recensioner. Det är något Melody Club inte varit direkt bortskämda med tidigare och i samma intervju frågade den här skribenten följande fråga, där svaret i mångt och mycket sammanfattar bandets musikaliska filosofi: När man läser recensioner av era plattor slås man av att många recensenter verka tycka att det finns något väldigt 24 | nöjesnytt enast Melody Club var aktuella på allvar var i februari 2011, då de gjorde debut i Melodifestivalen med låten The Hunter. I samma veva omgavs bandet av viss turbuprovocerande i ert förhållningssätt till att göra musik, att göra hitlåtar. Har du någon kommentar till det? – Jag har också reflekterat över det och jag tycker det är lite konstigt, ärligt talat. Å andra sidan var ju ABBA provocerande på sin tid och se vad de har för status idag. Jag inspireras av band som har direkta låtar med catchy refränger, som Beatles, ABBA, BeeGees och Fleetwood Mac. Jag har hela den där 60- och 70talsprylen i bagaget hela tiden och för mig handlar det alltid om låten i första hand. Över fem studioalbum (och en samlingsplatta, främst avsedd för den amerikanska marknaden) har Melody Club levererat åttiotalsdoftande, sorglösa och oskuldsfulla pophits, utan några egentliga budskap och med underhållning för stunden som främsta syfte. Deras musik har kallats för halvkitschig diskorock och hemmasnickrad småländsk kraftpop, men det har aldrig gått att förbise kraften i deras refränger, som alltid som fastklistrade i skallen direkt. De har också ett stort antal singelhits som bevis på detta, vad kritikerna än säger. På Human Harbour tog de ut svängarna lite mer och vågade experimentera – både barnkörer och stråkar fick plats – och det var en utveckling som gjort bandet gott. Sedan Human Harbour och påföljande turné har det varit ganska tyst om Melody Club. Så pass tyst att många trott att de lagt när, men så är alltså inte fallet. Bandet har gjort en hel del ströspelningar och gång på gång visat att de fortfarande är en kraft att räkna med i poplandet Sverige. Än så länge finns det inga indikationer på att något nytt album är i sikte, men å andra sidan har Melody Club en rik arsenal av hits att ösa ur när de står på Stortorgets scen under Karl-Oskardagarna. Apropå framtiden var Kristoffer Östergren ganska öppen när han svarade på Nöjesnytts fråga om hur länge bandet egentligen har tänkt hålla på. Kan du se Melody Club göra en The Ark och sluta när ni står på topp? – Det kommer vi säkert att göra, men inte ännu. Vi har fortfarande mycket kvar att ge. Jag vet inte om The Ark-grabbarna tog rätt beslut, men jag tycker det är lite synd att de slutade. Jag hade gärna hört fler The Ark-plattor; i mina ögon är de ett av Sveriges absolut bästa band någonsin. s TEXT: OLA KARLSSON FOTO: JENHELL