Cirkulära Affärer 1
C AFFÄRSKONCEPT – Ganska tidigt började vi hyra u
t utrustning för att lösa omsättningen. Det är först de senaste 1,5 till 2 åren som folk verkligen börjat hyra kläder, säger Emelie. u hyr de ut allt som behövs för att utöva friluftsliv. Från understället till jackan och utrustningen som långfärdsskridskor, ryggsäck och tält. Något de är ensamma om. Troligtvis världsunika. Emelie fortsätter: – Det är många som hyr ut utrustning, framför allt skidor och cyklar men det finns ingen som du kan gå till och hyra allt, och framför allt inte kläder. I Japan går det att hyra kläder om man åker skidor men vi har inte hittat något företag, någonstans, som hyr ut både grejer och kläder och som har det som sin huvudaffärsidé. Det startade ett företag i Colorado samtidigt som oss med samma koncept men de gick i konkurs för något år sedan. N Tvättservice har blivit en oväntad men viktig verksamhet på Outdoor Buddies. Förutom att tvätta de egna hyrplaggen tar man nu också emot tvätt från såväl företag som privatpersoner. Kläderna som hyrs ut är premiumprodukter och gör att priset för att hyra är i den övre klassen. Nu börjar tiden bli mogen att försöka hitta en budgetlinje för att fånga fler kundgrupper. – I början var folk så tveksamma att hyra kläder över huvud taget så att hyra något väldigt billigt var inte aktuellt. Däremot var det okej att hyra den där jackan som du kanske inte skulle ha råd att köpa. Nu tittar vi på att kunna erbjuda flera prisnivåer även på kläder, precis som vi har på tält till exempel. Ett oväntat ben i utbudet är att Outdoor Buddies även erbjuder tvättservice. – Vi har investerat i stora tvättmaskiner för att kunna hantera våra hyrplagg. För att optimera att de går så mycket som möjligt så tar vi emot tvätt, dels från privatpersoner men även från företag. Det kan vara lakan eller dunjackor eller dunsovsäckar, mattor eller helt vanlig hushållstvätt. I början var jag inte bättre än någon annan på att tvätta kläder men det har vi fått lära oss. Nu har vi blivit jättebra på det. Tvättservicen blev räddningen när alla bokningar försvann våren 2020. – Vi hade räknat med att öka omsättningen ganska mycket men förlorade 2,5 av våra bästa månader på grund av corona. Då levde vi i stort sett bara på att tvätta när många satte igång och rensa och städa. F AKTA Sommaren däremot blev hektisk med mycket bokningar när alla skulle hemestra. – Tack vare den fantastiska sommaren var det otroligt mycket folk som var ute och vandrade 16 Cirkulära Affärer® #1 2021 för första gången, så vi hade massor att göra, speciellt i juli. Det var också många som valde att hyra tält för att de inte ville dela boende med andra på fjällstationerna. Å r 2019 startade Emelie och Magnus bolaget Octopoda Sustainable Solutions där de utvecklar ett digitalt system som kan hantera uthyrningen, och då särskilt kläduthyrningen. Tanken är att i framtiden kunna sälja det till andra. De började testköra systemet sommaren 2020. – Vi har letat i flera år men inte hittat något vettigt. Det är alldeles för många variabler i att hyra ut kläder som existerande system inte kan hantera. Det är färger och storlekar och saker som kan gå sönder. Sen är det också andra parametrar som systemet ska hantera. Vem ska ha kickbacken? Om man hyr ett paket – vilka produkter ingår i det paketet? Ännu kan inte båda leva på bolaget men det är målet och att det ska växa. Därför har de nu börjat ta kontakter med investerare för att ta in riskkapital och skala upp företaget. 2014: Outdoor Buddies (Rent-a-Plag AB) bildas Delägare: Emelie Sellberg, Magnus Sellberg. Omsättning 2019: 1,3 miljoner kronor Antal anställda: 1 Tjänster: Hyr ut kläder och utrustning för friluftsliv. Tvättservice. Kontakt: emelie@outdoorbuddies.se – Det har hela tiden varit vår tanke att bygga ett riktigt stort bolag. Sen har det tagit längre tid än vad vi hade trott för att samhället inte varit redo. Det har också varit bra för det har gett oss tid att hitta rätt modell för hur man hyr ut kläder och gör vinst. Det är många som har försökt men som inte lyckats. – Hade vi tagit in externt kapital tidigare så hade vi nog inte funnits idag. Jag tror inte att investerare vill vänta så länge på en uppsida. Men nu har vi hittat modellen och hur vi vill skala upp bolaget, avslutar Emelie.