Cirkulära Affärer 1
Henning Gillberg, grundare och vd på Repamera kan
visa upp nya stora kontrakt. Mera att reparera i Malmö Repameras påsar finns nu i varje H&M-butik i Sverige. Samtidigt ståtar man med sitt första avtal med en offentlig aktör. Och på andra sidan sundet väntar nya affärer. TEXT: JOUKO DAHL FOTO: REPAMERA D et var en mycket glad Henning Gillberg, vd på Repamera, som offentliggjorde nyheten om det stora avtalet med H&M i december. Avtalet är ett genombrott för Repamera och innebär att H&M:s kunder i 171 butiker (aug 2020) nu kan skicka använda kläder för lagning eller måttanpassning till skräddarna i Malmö. H&M bjuder dessutom sina klubbmedlemmar på 15 procents rabatt på Repameras tjänster. Tidigare under 2020 tecknade Repamera ett tvåårigt avtal med Kungsbacka kommun. Kommunen håller på och tar fram en rad cirkulära tjänster och de anställda kan nu beställa lagningar av sina arbetskläder via intranätet. F AKTA – Jag är faktiskt väldigt stolt över att få möjligheten att hjälpa till att göra Kungsbacka kommun ännu mer cirkulär, säger Henning Gillberg. Potentialen att växa inom den offentliga sektorn är stor. Nyligen tog företaget också steget över till Danmark. De första beställningarna har rullat in och man hoppas på mer när den danska hemsidan lanseras. – Närheten gjorde det naturligt att expandera till Danmark. Avgörande var också att Postnord (svensk-dansk koncern) finns där vilket säkrar upp logistiken, förklarar Henning Gillberg. Han nämner också Finland som en möjlig marknad då Postnord är verksamt även där. 2017: Repamera AB bildas Omsättning 2019: 2,2 miljoner kronor Antal anställda: 3 Tjänster: Laga, måttanpassa och remake av vanliga kläder, jackor och ytterplagg samt skor och väskor. Kontakt: henning@repamera.se Idag står privatkonsumenter för 70 procent av Repameras omsättning, men det är stora felproduktioner som genererar lönsamhet. Exempelvis när företaget lagade 15 000 par byxor med fel på dragkedjor åt ett större friluftsklädföretag. – Att driva skrädderi är en helt okej affär men desto mer vi standardiserar desto mer lönsamt blir det, menar Henning Gillberg. En ny satsning är också att Repamera gör det enklare för egenföretagare att driva skrädderi genom att erbjuda plats i företagets lokaler. – Vi har plats för tio skräddare. I nuläget är det en skräddare som har nappat på upplägget och som även hjälper oss vid behov. Det här blir vårt sätt att växa framöver. #1 2021 Cirkulära Affärer® 25