Cirkulära Affärer 1
F AKTA Circula workshop i Stockholm. Från vänster
Elin Larsson, programchef för RE:Source, Maria Olsson, hållbarhetsambassadör på Interface, Anna Bergström, återbrukskonsult och Dag Duberg, nordisk hållbarhetschef på Tarkett. l Circula är en metod som genom inspirerande moment och kreativt teamarbete ger kunskap om cirkulär ekonomi och cirkulära affärsmodeller. l Circula passar för såväl ungdom som vuxna; både för att lära sig förstå hur cirkulär ekonomi fungerar i praktiken och som ett sätt att komma igång med en idéutvecklingsprocess. l CirEko kommer framöver att utbilda speciella Circula workshopledare. Intresserade kan anmäla sig till: kontakt@cireko.se l Circula utvecklades av finska miljöinstitutet Sykli. l CirEko är officiell Circula-partner i Sverige. Läs mer på www.cireko.se/circula Circula lockade fram strimlad affärsidé Inget koncept är för litet för cirkulärt affärstänk. Elin Larsson, programchef för RE:Source, deltog i en Circula workshop där deltagarna utvecklade ett affärskoncept för kattägare. TEXT: JOUKO DAHL FOTO: ANN-SOFIE GRANZELL D e fyra deltagarna i gruppen behövde ingen större introduktion till cirkulär ekonomi. Men det var första gången som Elin Larsson deltog i en Circula workshop. – Jag gillar den här typen av workshoppar, det är bra sätt att utmana sig själv, se nya möjligheter och knyta nya kontakter. Gruppen fick ett antal olika affärskoncept att välja mellan och fastnade till slut för konceptet för kattägare. – Det var lite nytt och spännande eftersom där fanns många olika typer av utmaningar som inte bara var miljömässiga, säger Elin Larsson. Vi ville hitta en bättre affärslösning för all kattsand som kunderna bokstavligen släpar hem. Problemformuleringen var att alla kattägare har minst en kattlåda där sanden byts varje dag eller oftare. En säck kattsand kan väga 10 till 20 kilo och kunden fraktar oftast hem säckarna med bil på grund av vikten. Sand som först fraktats till butikerna i oräkneliga ton. – Kattsand går inte att återvinna utan hamnar i soporna och skapar restflöden, förklarar Elin Larsson. 20 Cirkulära Affärer® #1 2021 Gruppen slog fast tre mål för att förbättra affärslösningen. 1. Bidra till en mer miljömässig och cirkulär hantering. 2. Göra det attraktivare och smidigare för kunden. 3. Bygga upp en långsiktig relation med kunden genom att skapa en prenumerationstjänst. Den enkla men geniala lösningen de kom fram till var att ersätta kattsand med annat material. Butikerna hyr ut en pappersstrimlare med vilken kattägaren kan strimla tidningar och returpapper som sedan används i kattlådan. När ”sanden” sedan ska bytas kan materialet läggas i återvinningen för returpapper. – Circula sätter verkligen igång tankeverksamheten kring cirkulär affärsutveckling. Nu var vi alla fyra kunniga i ämnet men annars tror jag att det är viktigt att ha med en expert i gruppen som kan vägleda lite, säger Elin Larsson, som rekommenderar Circula som en bra första ingång till cirkulärt tänkande. Det oavsett storlek på befintligt affärskoncept.