AMES 1
AFFÄRSSTADEN MÖTER Daniel Westling och Martin Äle
nmark ser fram emot att expandera till nya marknader och att få träffa nya samarbetspartners och kunder på mässor. De möttes redan 2005, på HTC i Söderköping, men det kom att dröja ända till 2020 innan de skulle jobba ihop igen. Affärsstaden har träffat Martin Älenmark och Daniel Westling, den ene innovatör och grundare av Optiqo och den andre VD för Optiqo Group. De tar emot i företagets relativt nyrenoverade lokaler en halvtrappa ner på Roxviksgatan 8 och över en kopp kaffe börjar Martin berätta om sig själv som en kille som redan från ung ålder gillat teknik. – Jag skruvade isär allt som gick att skruva isär, mina radiostyrda bilar till exempel, för att se hur saker och ting fungerade och hängde ihop inuti. Han skrattar och berättar att det ofta var till hans pappas förtret eftersom det sällan gick att skruva tillbaka bilarna så de gick att köra igen. Teknikintresset tog honom senare till Kanal Lokals kontrollrum och han arbetade med att sända fyra lokala tv-stationer innan han bland annat pluggade företagsekonomi och projektledning på Linköpings universitet vid Campus Norrköping. – När jag sedan började på HTC i Söderköping 2005 träffade jag Daniel som redan arbetat ett par år med ett nytt affärsområde inom facility management, en städrondell som bara använde vatten i städprocessen och som på ett nytt sätt bidrog till både miljövinster och kvalitetsförbättringar. – Mitt jobb var att få ut den nya innovationen på marknaden, fyller Daniel i. Både nationellt och internationellt. Ett uppdrag jag verkligen gillade eftersom jag brinner för teknik och marknad. Jag har jobbat mycket internationellt och tycker att det är fascinerande och spännande att möta andra kulturer, uppleva hur man gör affärer och vilka outtalade regler och synsätt som präglar affärslivet i olika delar av världen. Till exempel berättar han om japaner som somnat på möten, vilket var helt okej, och om hierarkin som råder på vissa platser där ligger är väldig prestige i vem som får sitta bredvid vem. – Att lyssna in, känna av och agera på andra sätt än man kanske är van vid hemifrån är utmanande, spännande och framför allt utvecklande, menar Daniel, som efter olika uppdrag med fokus på nya marknader fick jobb på Business Swedens Exportråd som managementkonsult med uppdrag att bland annat hjälpa StartUp-bolag på Linköpings Science park och företagsinkubatorn LEAD att komma ut med sina produkter och idéer såväl nationellt som internationellt. Martin hade då arbetat på ISS som projektansvarig och upplevde att städbranschen var en osynlig bransch med lågstatusstämpel och som dessutom var mycket eftersatt i den digitala utvecklingen. – Ofta har städning, av gammal vana, skett nattetid. För städning är något som ska göras, men inte synas. Men i takt med att arbetsvillkoren förbättrats har också bristen på digitala verktyg blivit synlig, säger Martin som berättar att beställningsförfarande och kontroll i städbranschen ofta fortfarande sker med papper och penna. Att det var ett stort glapp i vad man sålde och vad man faktiskt sedan levererade. Och att det rådde stor brist på uppföljning och kvalitetssäkring. Han menar att städning är en färskvara och därför kräver uppföljning i realtid för att bli tillförlitlig. – En toalett kan ju blivit städad precis som den ska, men när den sedan kontrolleras en halvtimme efteråt syns det kanske inte. Kan då beställaren lita på att jobbet blivit utfört? Efter fem år med mycket resor insåg Martin att det var ohållbart att, med familj och barn, vara borta så mycket hemifrån. Tanken på att utveckla ett digitalt systemverktyg grodde och 2012 startade han Optiqo tillsammans med kompanjonen Magnus Freland. – En entreprenörshjärna stannar inte vid att konstatera att det finns ett problem, skrattar han. Man vill självklart hitta en lösning på problemet också. Och det var vad vi gjorde. Namnet Optiqo är en ordlek och står dels för optimal time and quality control, men där finns också ordet optik, och det står för att vi vill synliggöra. Synliggöra branschen, synliggöra för besökaren när utrymmet senast blev städat och synliggöra för bättre kontroll och uppföljning, säger han. År 2012 var det digitala fortfarande ganska nytt. Som jämförelse kan nämnas att den första iPaden kom 2010 och det som nu är en självklarhet för många var inte helt enkelt att sälja in. Appar? Vad var det? Martin berättar att man tog fram ett system som man sålde in som ersättning för pappers-checklistor och pennor, där man med en tagg eller ett kort registrerar sitt arbetspass och där besökare lätt ser när det städades senast och genom en QR-kod kan lämna sin feedback och skicka foto. – Naturligtvis var det ju en kostnadsfråga som vi fick argumentera för med mjuka värden som transparens och kvalitetssäkring. Återkoppling i realtid, trygghet och säkerhet, säger Martin och berättar att en av de första större kunderna var Seattles flygplats som köpte in systemet just för att öka leveranssäkerheten och höja statusen och tryggheten hos besökarna. Och det var där och då, på ett tillväxtprogram i Business Swedens regi, som vännernas vägar korsades igen. – Det finns så otroligt många häftiga och nyskapande teknikföretag i vår region, säger Daniel. Och det var en stor förmån att få jobba med alla dessa innovatörer och entreprenörer. Självklart blir man ju sugen på att få vara med på resan de här bolagen gör emellanåt, men den här gången kändes det mer än rätt. Martin och Magnus hade teknik- och branschkunnandet. Jag hade alla mina erfarenheter från internationella marknader. Produkten fanns. Nu var frågan hur vi skulle ta det här vidare? Året var 2020 när Daniel började sin resa med Optiqo, och i Coronatider blev det en ännu mer aktuell fråga med hygien och renhållning i offentliga utrymmen. Samtidigt är facility management en bransch som riktar sig mot fler områden, som förutom städ också betyder annan skötsel och inspektion. – Med alla leveranser i ett och samma system kommer många fördelar, säger Martin och berättar också att med det digitala sättet att arbeta möjliggör man också 22