Loading...
Årsredovisning 2019 1
Årsredovisning 2019 VD har ordet
Årsredovisning 2019 Ledningsgrupp
Årsredovisning 2019 Styrelse & revisorer
Årsredovisning 2019 Förvaltningsberättelse
Ägardirektiv och balanserade styrkort För alla ko
mmunens bolag finns det bolagsordningar, ägardirektiv och styrkort med visioner som är antagna av kommunfullmäktige. Bolagsordningen är aktiebolagens regelverk, som tillsammans med lagstiftning anger ramarna för verksamheten. Ägardirektivet fungerar som ett komplement till bolagsordningen. Av ägardirektivet framgår ägarens förväntningar och krav på bolaget. I kommunens målformuleringsmodell för balanserade styrkort anges en vision för hela kommunen, ett önskat läge för hela kommunen samt fem ”perspektiv” som kommunen pekar ut som viktiga för helheten (kommunkoncernen) och delarna (förvaltningarna och bolagen). Det är inom de perspektiven bolaget formulerat sina mål. AB Bollnäs Bostäders ägare Bollnäs Stadshus AB arbetade under 2019 fram nya ägardirektiv som avser perioden 2020 till och med 2023. Måluppfyllelse Styrkortets fem perspektiv, vari bolagets mål ryms, är: 1. Arbetssätt och processer 2. Medborgare/Kund 3. Utveckling, välfärd och tillväxt 4. Ekonomi 5. Medarbetare En avstämning av det balanserade styrkortet har gjorts. (not: ”Uppföljning balanserat styrkort 2019”). Målen uppnås. Övergripande resultat för det balanserade styrkortet 2019 I cirkeln har en samlad bedömning av bolagets måluppfyllelse per perspektiv gjorts. Varje perspektiv motsvaras av en tårtbit. 5 1 4 2 3 Grönt Gult Rött målen är uppfyllda målen delvis är uppfyllda målen har inte uppfyllts 24 KOOPERATIVA HYRESRÄTTER Under september 2018 påbörjade bolaget bygget av ’’Sundsbro 2’’ som kommer bli kooperativa hyresrätter. Bygget fortlöpte enligt plan under 2019 och hyresgästerna kommer att få tillgång till sina lägenheter i mars 2020. När bolaget planerar lägenheter är det behovet som styr – att anlägga en helhetssyn på kommunen och se till samtliga målgruppers behov är prioriterat. Hushållens storlek är avgörande. Hushållens socioekonomiska status i kommunen väger också tungt i bedömningen. Av riktlinjerna i ägardirektiven framgår det att bolaget ska tillgodose olika bostadsbehov och erbjuda ett varierat bostadsutbud. Detta speglas i de på 2019, pågående och planerade byggnadsprojekten – som skiljer sig åt i såväl produktionskostnad som tänkt målgrupp. Det pågår oavbrutet ett utvecklingsarbete i bolaget för att utföra det allmännyttiga uppdraget klokt, effektivt och mer ekonomiskt samtidigt som hyresgästerna skall uppleva bättre service och högre trivsel. En verklighet som förändras ställer krav på bolaget att det också förändras i samma takt. Det är nödvändigtvis inte organisationen som behöver ändras. Det kan lika väl vara medarbetarnas arbetssätt som korrigeras. Under 2019 fortsatte vårt arbete med en tydlig ambition att digitalisera fler arbetsprocesser än tidigare. 13
Årsredovisning 2019 Miljöredovisning
Årsredovisning 2019 Ekonomi och verksamhet
Årsredovisning 2019 Förslag till vinstdisposition
Årsredovisning 2019 Flerårsöversikt
Årsredovisning 2019 Resultaträkning
Årsredovisning 2019 Balansräkning
Årsredovisning 2019 Kassaflödesanalys
Årsredovisning 2019 Förändringar i eget kapital
Årsredovisning 2019 Redovisningsprinciper & tilläg
gsupplysningar
Årsredovisning 2019 Noter
Årsredovisning 2019 Underskrifter
Årsredovisning 2019 Revisionsberättelse
Årsredovisning 2019 Granskningsutlåtande