Byggaren 1
tema byggare i norberg kulturbygd. Här finns en f
in historia med starka, självägande bönder. – Min erfarenhet av företagande i Norberg är mycket goda. Beslutsvägarna är korta. De viktiga människorna man behöver få kontakt med, får man snabbt kontakt med. – Kommunen är också intresserad av att företagarna i staden ska kunna driva verksamheten utan grus i maskineriet. Kommunens ledning är alltid hjälpsam. Ställer upp, finner råd, har goda idéer och engagemang. Sådant gillar man som egenföretagare! Rikt landskap Han nämner också detta med att ta sig med bil till staden. Att ta sig från E18 vid Enköping mot Sala och Norberg är att fara genom ett vackert landskap med sjöar och öppna landskap. – Det är ett välmående landskap du ser, fortsätter han. Du noterar hur välskötta gårdarna är, hur fina trädgårdarna är. Inga bildäck här direkt i trädgårdarna som drar ner intrycket. Allt är propert och fint. Hus i bästa skick. Man är mån om att rusta upp. Man är mån om att alltid ha gott samarbete med en byggare, en snickare! – Intrycket är att här bor folk som vill göra rätt för sig. Vilket också stämmer. Olof Malm är 45 år och östgöte, han är uppvuxen i stiftstaden Linköping. Han visste tidigt att han skulle bli finsnickare – men han hade faktiskt en helt annan karriär innan yrkeslivet som hantverkare. Olof var då verksam som professionell handbollsspelare. Ett lag han spelade för var bland annat Saab. – Att jag kom till Norberg var mycket av en slump, berättar han. Men jag blev genast förtjust i staden. Gör det mesta I Norberg driver Olof Malm sedan ett år tillbaka ett framgångsrikt snickeri tillsammans med sina två kompanjoner, Lars Lindgren och Patric Vilhelmsson. Nid Snickeri utgörs av 13 medarbetare, förutom de tre delägarna. Omsättningen i år är enligt prognos 10 miljoner kronor. Nid Snickeri gör det mesta. Nid är en förkortning för Norbergs Inrednings & Dörr Snickeri.AB. Företaget gör jobb inom 24 Olof Malm tillsammans med föräldrarna Svante och Agneta. sådant som gäller kök, badrum, måleri, snickeri, större och mindre renoveringar, större och mindre byggjobb. Flertalet snickerier gäller att skapa fönster och dörr, liksom att renovera just fönster och dörrar. I Norberg återfinns många hus i gammal stil. Nid har i detta fall utvecklat ett specialkunnande, både vad gäller att skapa nya fönster och dörrar, liksom att renovera dessa. – Flertalet av våra uppdrag finns i Norberg, säger han. Rotavdragen har fortfarande en stor betydelse för att hushåll ska investera i förbättring. Rotavdragen är en välsignelse, de ger skjuts i affärerna för en hantverkare. För Olof Malm finns inga uppdrag som är för små. Om uppdragen plötsligt blir för många, hyr han in underentreprenörer. – Alltid samma underentreprenör, brukar jag säga, fortsätter han. Underentreprenörerna är själva egna företagare i andra firmor av hans storlek. – Vi småföretagare samarbetar väl med varandra här i Norberg, påpekar han. SamOLOFS GODA RÅD TILL BYGGARE 1. Som byggare ska du vara förutsägbar. Kunden ska aldrig överraskas av det jobb du gjort. 2. Debiteringen ska vara enligt plan. Du ska kunna vara bra på att uppskatta vad ett jobb verkligen kostar. Jobbet ska alltid debiteras enligt budget. Inga överraskningar vare sig för dig eller för kund! 3. Ha gott samarbete med dina underentreprenörer. Inställningen ”en för alla, alla för en” är en bra inställning. 4. Ha gott samarbete med kommunen där du är verksam. Många goda kunskaper kan komma härifrån. 5. En byggare ska man kunna lita på. En nyckel till framgång. arbetet präglas av en musketörsanda, ” en för alla, alla för en”. Visst är vi också konkurrenter, men vi kan också samarbeta om ett stort jobb dyker upp för någon av oss. Han påpekar att det är viktigt att kunden får jobbet utfört enligt tidtabell. Förseningar gillar han verkligen inte. Centralt i Norberg Snickeriet har sina lokaler i centrala Norberg. Anläggningen är stor, närmare 200 kvadratmeter. När vi är på besök, möts vi också av Olofs föräldrar, Svante och Agneta. De är också ibland verksamma i företaget. –Känns tryggt att mor och far ibland är här på plats! Med en äldre generation får man alltid en rad goda, visa råd och rekommendationer. – Om du tar till dig dessa råd, går det bra för dig. Ett är att exempelvis alltid vara konsekvent. Att vara konsekvent som företagare är väsentligt. Du ska vara förutsägbar som yrkesutövare. Kunden ska inte bli förvånad över något – utan konstatera, att ”detta förväntade jag mig”. – Om man bestämt sig för att utföra ett jobb på ett specifikt sätt, ska resultatet också vara på detta vis. – Debiteringen är också viktig. När jobb utförts, ska det vara enligt budget – inte heller här några överraskningar. Allt jag gör som hantverkare, ska vara väl förankrat hos kunden. – ”En hantverkare i Norberg, kan man lita på” så kan man sammanfatta min inställning till jobbet. En nyckel gång, helt enkelt. till framStaffan Ringskog byggaren 1 2020